
کاربران تردز همچنان به ندرت روی لینکها کلیک میکنند.
به گزارش اپست به نقل از انگجت ، پس از دو سال، به نظر میرسد تردز (Threads) به طور فزایندهای به معتبرترین رقیب X تبدیل شده است. این پلتفرم اوایل سال جاری از ۳۵۰ میلیون کاربر ماهانه عبور کرد و مارک زاکربرگ پیشبینی کرده است که میتواند اپلیکیشن بعدی متا با یک میلیارد کاربر باشد.
اما تیدز هنوز ترافیک زیادی را به وبسایتهای دیگر ارسال نمیکند، که این موضوع میتواند جذابیت پلتفرم را برای تولیدکنندگان محتوا، ناشران و دیگر کسبوکارهایی که به وبسایتهای غیرمتعلق به متا وابسته هستند، کاهش دهد. طبق گفته سیمیلاروب (Similarweb)، یک شرکت هوش بازاریابی، ترافیک ارجاعی خروجی از تردز در ماه ژوئن به ۲۸.۴ میلیون بازدید افزایش یافته است. این یک جهش قابل توجه از ۱۵.۱ میلیون بازدید یک سال پیش است، اما با توجه به اینکه تیدز در حال حاضر به طور متوسط بیش از ۱۱۵ میلیون کاربر در روز در اپلیکیشن خود دارد (طبق سیمیلاروب)، این رقم هنوز نسبتاً ناچیز است.
کاربران عادی تیدز مدتهاست متا پستهای حاوی لینک را در اولویت قرار نمیدهد. برای بیشتر دو سالی که تیدز وجود داشته است، باور عمومی این بوده که کاربران نباید لینک به اشتراک بگذارند، یا فقط باید آنها را به عنوان پاسخ به یک پست اصلی به اشتراک بگذارند. آدام موسری (Adam Mosseri)، رئیس اینستاگرام که بر تردز نیز نظارت دارد، نیز به طور خاص لینکگذاری را تشویق نکرده است. او سال گذشته اظهار داشت که تردز عمداً لینکها را کاهش رتبه نمیدهد، اما “ما برای آنها ارزش زیادی قائل نیستیم” زیرا “مردم لینکها را زیاد لایک نمیکنند و روی آنها نظر نمیدهند.”

اکراه متا فقط به خاطر ترجیحات کاربران نبود. این شرکت همچنین نگران سوءاستفاده اسپمرها و دیگر عوامل مخرب از لینکها در پلتفرم مبتنی بر متن بود. با این حال، اخیراً متا مسیر خود را تغییر داده و اقداماتی را برای نمایش بیشتر لینکهای “خوب” در پستهای توصیهشده انجام داده است.
“ماسری در ماه ژوئن گفت: «ما در تلاش بودهایم تا مطمئن شویم لینکها به درستی رتبهبندی میشوند.» «لینکها اکنون بیش از یک ماه است که بسیار بهتر کار میکنند.» این شرکت همچنین با اجازه دادن به کاربران برای افزودن لینکهای بیشتر به پروفایلهای Threads خود و ارائه تجزیه و تحلیلهای خاص لینک به قابلیت «insights» خود، لینکها را در پلتفرم تقویت کرده است. متا در بهروزرسانی ماه می خود گفت: «ما میخواهیم Threads مکانی باشد که به شما کمک کند تا دامنه دسترسی خود را – حتی خارج از Threads – افزایش دهید.»
اما با وجود این تغییرات، Threads همچنان ترافیک بسیار کمی را به وبسایتها ارسال میکند. دادههای به اشتراک گذاشته شده توسط Similarweb نشان میدهد که در ماههای می و ژوئن سال گذشته — زمانی که Threads بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه داشت — تنها ۲۴.۸ میلیون ارجاع به وبسایتهای خارجی ارسال کرده است. در ماههای می و ژوئن امسال، این عدد بیش از دو برابر شد و به ۵۱.۸ میلیون رسید.
با این حال، این اعداد همچنان نشان میدهند که اکثر کاربران Threads به ندرت، اگر نگوییم هرگز، روی لینکهایی که در Threads میبینند کلیک میکنند. لیا هبرمن، مشاور بازاریابی رسانههای اجتماعی و نویسنده خبرنامه ICYMI، میگوید که تعجب نمیکند. او به Engadget میگوید: «مردم فقط آموزش دیدهاند که به دنبال آنها نباشند، آنها را اضافه نکنند، به آنها فکر نکنند.» «شما نمیتوانید فقط یک سوئیچ را روشن کنید و ناگهان انتظار داشته باشید مردم از لینکها استقبال کنند.»
ناشران، گروهی که احتمالاً بیش از هر کس دیگری لینک در Threads ارسال میکنند، نیز به نظر نمیرسد ترافیک قابل توجهی از Threads دریافت کنند. دادههای ارائه شده توسط Chartbeat، شرکتی که دادههای تجزیه و تحلیل را به ناشران ارائه میدهد، نشان میدهد که بازدید صفحات ناشران از Threads از ابتدای سال تقریباً دو برابر شده و از ۸.۸ میلیون در ژانویه به ۱۵.۱ میلیون در ژوئن رسیده است.
جالب اینجاست که طبق دادههای Similarweb و Chartbeat برای سال ۲۰۲۵، ارجاعات از Threads در ماه مارس به اوج خود رسید. در آن ماه، Threads طبق گفته Similarweb، ۲۸.۸ میلیون ارجاع خروجی به وبسایتها ارسال کرد، در حالی که ناشران Chartbeat ۲۵ میلیون بازدید صفحه از این پلتفرم را مشاهده کردند.

اما در حالی که آخرین آمار نشان میدهد که ترافیک حاصل از Threads طی یک سال گذشته به طور قابل توجهی رشد کرده است، اما همچنان بخش بسیار کوچکی از کل ترافیک ناشران را تشکیل میدهد. طبق گزارش Chartbeat، در طول یک سال و نیم گذشته، Threads همواره کمتر از یک دهم درصد از ترافیک ارجاعی وبسایتها را به خود اختصاص داده است. در مقایسه، ارجاعات فیسبوک در همین دوره حدود ۲ تا ۳ درصد بوده، در حالی که Google Discover حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد از ارجاعات را شامل شده است. حتی در میان دیگر منابع “کوچک” ارجاعی مانند ChatGPT، Reddit و Perplexity، Threads تنها از Perplexity از نظر تعداد ارجاعات پیشی گرفته است.
ترافیک ارجاعی (ارجاع کاربران از پلتفرمی به وبسایتهای دیگر) تردز حتی در مقایسه با توییتر هم ناچیز است؛ توییتر حتی پیش از تصاحب آن توسط ایلان ماسک هم هرگز به عنوان یک منبع اصلی ترافیک شناخته نمیشد. طبق دادههای Chartbeat که توسط Press Gazette گزارش شده، در ژانویه ۲۰۱۸، توییتر ۳ درصد از بازدید صفحات ناشران را به خود اختصاص میداد. تا آوریل ۲۰۲۳، پس از تصاحب ماسک اما پیش از اینکه او نام سایت را به X تغییر دهد، این رقم به ۱.۲ درصد کاهش یافته بود.
دادههای Chartbeat یک تصویر کامل ارائه نمیدهند (آمار ارائه شده به Engadget بر اساس تحلیل ۳۰۰۰ سایتی است که برای اشتراکگذاری دادههای ناشناس انتخاب شدهاند)، اما افزایش اندک ترافیک ارجاعی تقریباً با یک تغییر بزرگ دیگر که متا امسال ایجاد کرد، مطابقت دارد. در ژانویه، پس از تصمیم مارک زاکربرگ برای پایان دادن به بررسی حقایق و عقبنشینی از قوانین تعدیل محتوا، تردز نیز ممنوعیت توصیه محتوای سیاسی به همه کاربران را لغو کرد.
به گزارش Digiday، پس از این تغییر، برخی از ناشران اخبار سیاسی، از جمله Newsweek، Politico و Forbes شاهد افزایش ارجاعات از تردز بودند. اما به نظر نمیرسد این افزایشها جهانی باشد و مشخص نیست چرا برخی ناشران ممکن است بیشتر از دیگران سود ببرند. مارک کارولیان، معاون پلتفرمهای Boston Globe اخیراً در تردز نوشت: “تردز در ترافیک، تبدیل مشترکین و نرخ تبدیل کلی، به طور قابل توجهی از Bluesky و X عقبتر است.”
در حالی که رشد تردز تاکنون به دلیل عدم توانایی آن در هدایت کاربران به خارج از پلتفرم مختل نشده است، اگر متا واقعاً بخواهد سازندگان بیشتری را به پلتفرم بیاورد، این موضوع میتواند به یک مسئله مهمتر تبدیل شود. این شرکت همچنین در حال آماده شدن برای فعال کردن تبلیغات در پلتفرم است. پایگاه کاربری که لینکها را نادیده میگیرد، میتواند جذابیت تردز را برای تبلیغکنندگانی که در حال حاضر رویکرد محتاطانهای نسبت به تردز دارند، پیچیده کند. متا از اظهار نظر خودداری کرد.
هبرمن میگوید که بیتفاوتی تردز نسبت به لینکها ممکن است نشانهای از بحران هویت بزرگتری باشد که این پلتفرم هنوز با آن روبروست. این پلتفرم دارای پایگاه کاربری بزرگی است، اما همیشه مشخص نیست که تردز واقعاً برای چه کسانی است. او خاطرنشان میکند که تردز به عنوان مقصدی برای دنبال کردن اخبار فوری، مانند توییتر در گذشته، یا مکانی با خردهفرهنگهای بسیار فعال شناخته نمیشود. او میگوید: “تردز باید هدفی داشته باشد. و در حال حاضر، بسیار شبیه یک جعبه پیشنهاد در محل کار به نظر میرسد که مردم فقط شکایات و ضربههای روحی خود را در آن مطرح میکنند.”
اینکه آیا پلتفرمهای کوچکتری مانند تردز (Threads) میتوانند به طور قابلاعتمادی ترافیک را به وبسایتها هدایت کنند، سوالی است که به طور فزایندهای اهمیت پیدا کرده است. در زمانی که جستجوی آنلاین به نظر میرسد در حال بدتر شدن است، هوش مصنوعی به سرعت جایگزین بسیاری از جستجوها شده و ترافیک جستجوی وبسایتها را از بین میبرد. همانطور که وال استریت ژورنال اخیراً گزارش داده است، ناشران به طور ویژه از این تغییرات آسیب دیدهاند.
تردز به تنهایی، حتی اگر ترافیک ارجاعی به شدت بهبود یابد، بعید است که این شکافها را پر کند. و ناشران به خصوص دلایل زیادی دارند که بیش از حد به یک پلتفرم تحت مالکیت متا وابسته نشوند. در عین حال، به وضوح فرصتی برای تردز وجود دارد که نقش بزرگتری در دنیای “پسا-جستجو” ایفا کند. این نه تنها به نفع تولیدکنندگان محتوا، ناشران و صاحبان مشاغل کوچک خواهد بود که متا مدتهاست به دنبال آنهاست، بلکه میتواند به تردز کمک کند تا هویت خاص خود را ایجاد کند.





