سازندگان رایانه شخصی میگویند رایانههای هوش مصنوعی فردا تنها به سادگی نیاز دارند.
به گزارش اپست به نقل از pcworld ، باور کنید یا نه، هوش مصنوعی در حال حاضر به طور نامحسوس در حال تغییر شکل رایانههای شخصی است.
نه، ما در مورد میکروپروسسور یا NPUهای یکپارچه صحبت نمیکنیم. در آنجا، پیشرفت کند و لکنتوار بوده است، زیرا فروشندگان تراشه و مایکروسافت در تلاش برای ایجاد یک اکوسیستم از رایانههای Copilot+ هستند.
در عوض، فروشندگان رایانه شخصی به دنبال راههایی برای نوآوری در دستگاههای آشنا با قابلیتهای هوش مصنوعی هستند. در ویندوز، شما در حال حاضر این را با هوش مصنوعی مولد و فیلترینگ مشاهده میکنید که بر جهتگیری عکسها و نقاشی تأثیر میگذارد. اما ما میخواستیم بدانیم که فروشندگان رایانه شخصی در مورد آینده رایانههای شخصی هوش مصنوعی که میسازند چه فکر میکنند. پاسخهای غیرمنتظره؟ صدا. تلفن.
برخلاف، مثلاً مانیتورها، یک رایانه شخصی هوش مصنوعی ترکیبی از پردازنده زیرین، سختافزار اطراف، سیستمعاملها و هرگونه برنامه و خدمات هوش مصنوعی است که سازندگان رایانه شخصی روی آن قرار میدهند. همه این شرکتها برنامهها و دیدگاههای خاص خود را دارند. آنچه سازندگان رایانه شخصی به نظر میرسد بر سر آن توافق دارند این است که مصرفکنندگان باید یک پیام واحد و متحد در مورد اینکه چرا به یک رایانه شخصی هوش مصنوعی نیاز دارند بشنوند – و این هنوز در حال کار است.
سال کامپیوترهای کپایلوت پلاس، در واقع آنچنان هم نبود.
منصفانه بگویم، فکر نمیکردم از طرف فروشندگان پیسی درباره آینده پیسیهای هوش مصنوعی زیاد بشنوم. بالاخره، پیسیهای هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه خود هستند.
قرار بود امسال سال پیسیهای هوش مصنوعی باشد. مایکروسافت برند کپایلوت پلاس را به عنوان سیگنالی برای مصرف کنندگان انتخاب کرد تا بدانند که یک “پیسی واقعی” با هوش مصنوعی خریداری میکنند، نه پیسیهای نسل اول نیمهکاره با حداقل TOPS هوش مصنوعی. قرار بود تراشههای نسل دوم هوش مصنوعی از جمله Ryzen AI 300 AMD و Core Ultra 200 (Lunar Lake) اینتل معرفی شوند – که شدند – و به عنوان پیسیهای کپایلوت پلاس تایید شوند – که شدند – و تمام ویژگیهای پیسیهای کپایلوت پلاس را ارائه دهند. این اتفاق نیفتاد. کپایلوت پلاس ویژگی برتر خود، Recall، را برای آزمایش بیشتر به تعویق انداخت و پیسیهای کپایلوت پلاس AMD/Intel هنوز هم بدون بهروزرسانیهای لازم از مایکروسافت، نمیتوانند تمام ویژگیهای مورد انتظار خود را اجرا کنند.

این به این معنی است که ما سال ۲۰۲۵ را با تنها یک معماری تراشه که واقعا واجد شرایط پردازنده Copilot+ PC باشد، به پایان می رسانیم: پلتفرم Snapdragon X از کوالکام. چه آشفتگی!
بنابراین سازندگان رایانه شخصی به سراغ گزینه های دیگر رفتند.
استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود صدا
تاکنون، یکی از استراتژیهای موثرتر، یافتن برنامههایی بوده است که کاربران رایانه شخصی از قبل آنها را دوست دارند و با هوش مصنوعی آنها را ارتقا دهند.
از زمان ویندوز ۱۰، مایکروسافت امیدوار بود که کاربران با کورتانا، که اکنون با کوپایلت جایگزین شده است، در مکالمات رفت و برگشتی شرکت کنند. اما اکنون کاربران میتوانند از طریق صدا با هوش مصنوعی و مدلهای زبانی بزرگ در مکالمات واقعی، هم در رایانههای شخصی و هم در تلفنهای خود، تعامل داشته باشند. برخی از کاربران ممکن است برای انجام این کار بیش از حد خجالتی باشند. با این وجود، این کاربران باید از طریق تیمها، زوم یا گوگل میت با همکاران خود صحبت کنند – و هوش مصنوعی نقش آرام و کماهمیت خود را در فیلتر کردن نویزهای ناخواسته ایفا میکند.
ASUS در اوایل امسال نسخه ای از فیلتر نویز هوش مصنوعی را به نمایش گذاشت و شگفت انگیز بود. اما توانایی “صحبت کردن” هوش مصنوعی نیز باعث ایجاد تغییرات شده است.

“من فکر میکنم هوش مصنوعی راههای جدیدی را برای تعامل ما با دستگاهها باز خواهد کرد.” تام باتلر، مدیر اجرایی پرتفولیوی جهانی رایانههای شخصی تجاری لنوو، در مصاحبهای گفت: “این لزوماً ساختار سنتی صفحه کلید، صفحه نمایش و لپتاپ تاشو شما را تغییر نخواهد داد. اما من فکر میکنم نحوه تعامل یا ارتباط ما با دستگاه تغییر خواهد کرد. و برای مدتی طولانی، ما قابلیت صدا را در دستگاه داشتهایم، اما هیچ دلیل معناداری برای مکالمه با دستگاه وجود نداشته است. اکنون، با اجرای موتورهای هوش مصنوعی و پشتیبانی از رابط زبان طبیعی، میتوانید اکنون با این موتورهای هوش مصنوعی مکالمه کنید.”
اریک آکرسون، معاون بازاریابی محصولات ایسوس، موافق بود.
“فکر میکنم برخی از این تغییرات در محصولات ۲۰۲۴ ما، از نظر چیزهای کوچکی که کاربران نمیبینند، مانند تعداد میکروفونها، نوع میکروفونهای استفادهشده برای تعامل صوتی با رایانه، برای ویژگیهای مختلف کُپایلوت، تبدیل گفتار به نوشتار و غیره، اتفاق افتاده است. تغییرات کوچک سختافزاری وجود دارد که کاربر متوجه آن نمیشود، اما قطعاً از مزایای آن بهرهمند خواهد شد.”
آکرسون افزود: برای اینکه کمی واضحتر باشد، ایسوس همچنین یک “نشانگر فعالیت هوش مصنوعی” تعبیه کرده است که به کاربران کمک میکند متوجه شوند هوش مصنوعی فعال است. در غیر این صورت، طراحی فیزیکی رایانههای شخصی هوش مصنوعی ایسوس در نیمه اول سال ۲۰۲۵ عمدتاً مشابه خواهد بود.
آیا تلفن کنترل از راه دور رایانه است؟
مایکروسافت نیز نقشی در این زمینه دارد.
یکی از مواردی که سامسونگ را جالب میکند این است که رایانههای شخصی آن بخشی از اکوسیستمی هستند که به هدفونهای گلکسی بادز، تبلتهای گلکسی تب، گوشیهای گلکسی و مجموعهای از دستگاههای مصرفکننده متصل شده توسط SmartThings متصل میشوند. یکی از مدیران اجرایی سامسونگ گفت که او میبیند مایکروسافت احتمالاً بیشتر به گوشی تلفن همراه به عنوان نقطه ورود به رایانه شخصی تکیه میکند.
به گفته رافائل دو اوری، مدیر ارشد محصول سامسونگ، مایکروسافت کار بسیار خوبی در “شناسایی تعدادی از ویژگیهای مختلف که واقعاً با نیازهای مصرفکنندگان همسو هستند” انجام میدهد. او با اشاره به نحوه تعامل گوشیهای اندرویدی و آیفون با رایانههای شخصی ویندوز و Phone Link این مطلب را بیان کرد. امروزه، Phone Link میتواند عکسها را بین تلفن و رایانه شخصی مبادله کند، پیامها را ارسال کند و حتی تماس برقرار کند.
دو اوری گفت: “من معتقدم که این یک دروازه ورودی عالی برای معرفی مصرفکنندگان به اولین گامهای یک اکوسیستم است.” “آنچه را که در جیب خود دارید، یعنی تلفن خود را بردارید و آن را با رایانه شخصی خود ارتباط دهید.”
دو اوری گفت: “ما به دنبال همکاری با مایکروسافت برای توسعه ویژگیهایی مانند این هستیم، جایی که بتوانیم از بهترین سختافزار و بهترین هوش مصنوعی خود برای نشان دادن ارتباط بهتر در سراسر اکوسیستم خود استفاده کنیم – بتوانیم بگوییم… “صفحه نمایش خود را به تبلتم گسترش دهید.” “یا اگر به SmartThings سامسونگ (اکوسیستم خانگی) متصل بودید، “هی، لطفا مطمئن شوید که درب گاراژ بسته است.” “تلویزیونم را روشن کن.” چیزهایی که واقعاً شروع به آوردن ارزش از هوش مصنوعی میکنند و یک عامل راحتی را تشکیل میدهند.”
“دِ اوری از سامسونگ افزود: بر اساس گفتگوهایی که با مایکروسافت داشتهایم، آنها قطعاً نیاز به ارتقا و بهینهسازی برخی از این تجربیات را درک میکنند.” “مصرفکنندگان باید درک کنند که چرا به هوش مصنوعی نیاز دارند و از کجا.”
“یکی از سوالاتی که برخی از فروشندگان مطرح میکنند این است که چند TOPS تفاوت بین یک نسل و نسل بعدی میتواند ایجاد کند – به خصوص زمانی که GPUها افزایش قابل توجهی نسبت به NPU ارائه میدهند. انتظار میرود Nvidia نسخههای مصرفکنندهی GPU “بلکول” (GeForce 5000) خود را در حدود ژانویه، هم برای رایانههای شخصی رومیزی و هم برای لپتاپها منتشر کند. اگرچه هیچکس عملکرد هوش مصنوعی بالقوهی این تراشهها را نمیداند، اما مطمئناً به طور قابل توجهی بالاتر از آنچه یک NPU یکپارچه ارائه میدهد خواهد بود.”
“البته، معاملهی این است: GPU میتواند به راحتی از NPU یکپارچهی CPU پیشی بگیرد، اما با هزینههای اضافی قدرت و گرما. آکرسون از ایسوس گفت: “شما مزایا و معایب آن را خواهید داشت.”

“آکرسون افزود: “من فکر می کنم تعداد رو به رشدی از نه تنها مشاغل، بلکه کاربران حرفه ای وجود خواهند داشت که می خواهند از آن GPU برای انجام هوش مصنوعی دستگاه محلی استفاده کنند.”
سه سازنده رایانه شخصی توافق کردند که پیامرسانی بهتر باید بخشی از آینده رایانههای مجهز به هوش مصنوعی باشد. باتلر از لنوو، هوش مصنوعی را با اوایل دوران شکوفایی داتکام مقایسه کرد، زمانی که هیچکس واقعاً نمیدانست دامنه “.com” چه کاری میتواند برای شما انجام دهد، اما میدانست که به آن نیاز دارد.
آکرسون از ایسوس، رویکرد صنعت به بازاریابی هوش مصنوعی را “غالب و منجر به سردرگمی” توصیف کرد. هر شرکتی تاکید خود را دارد، ویژگیهای خاص خود را دارد، از رویکرد متمرکز بر NPU کوالکام گرفته تا احساسات انویدیا مبنی بر اینکه GPU بهترین است. و البته عنصر ترس نیز وجود دارد، اینکه هوش مصنوعی در نهایت منجر به از دست رفتن مشاغل شود.
آکرسون گفت: “فکر میکنم مصرفکنندگان به طور کلی گیج هستند، زیرا اطلاعات زیادی برای دریافت وجود دارد و نمیدانند منبع اطلاعات خوب کجاست یا [هوش مصنوعی] واقعاً چه کاری میتواند انجام دهد.” آنها فکر میکنند هوش مصنوعی یک راهحل کامل است که همه کارها را انجام میدهد، در حالی که اینطور نیست.”