بهترین دوربینها برای سال ۲۰۲۵
به گزارش اپست به نقل از انگجت ، عرضه دوربینها اخیراً بسیار زیاد بوده است، به طوری که کانن، نیکون، سونی و سایر برندهای بزرگ، مدلهای جدید مهمی را اخیراً منتشر کردهاند. در سال ۲۰۲۴، شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در زمینههایی مانند فوکوس خودکار و ویدیو، همراه با برخی روندهای جدید در ایجاد ظاهر جالب برای ویدیوها و عکسها در خود دوربین بودیم.
در کل، بیش از ۲۰ دوربین جدید سال گذشته عرضه شد که به بسیاری از مدلهای برجسته موجود در بازار از سالهای قبل پیوستند. سؤال این است که کدام یک برای نوع فیلمبرداری یا عکاسی که انجام میدهید مناسب است؟ چه یک عکاس مشتاق اکشن یا حیات وحش باشید، چه یک معتاد به ورزشهای ال یا یک تولیدکننده محتوا، ما به شما کمک میکنیم دوربین عالی را متناسب با بودجه و نیازهای خود پیدا کنید.
چه نکاتی را قبل از انتخاب دوربین باید در نظر گرفت؟
اگرچه گوشیهای هوشمند هر ساله برای فیلمبرداری و عکسبرداری بهتر میشوند، دوربینهای حرفهای هنوز از جهات بسیاری برتری دارند. سنسورهای بزرگتر در دوربینهای بدون آینه نور بیشتری را جذب میکنند و شما انتخاب گستردهای از لنزها با اپتیک بسیار برتر دارید. دوربینهای اختصاصی همچنین برای عکسبرداری از مواردی مانند ورزش یا حیات وحش سریعتر هستند، ویدیوهای برتری را برای تولیدکنندگان محتوا ارائه میدهند و نتایج حرفهایتری ایجاد میکنند.
اندازه سنسور
برای استفاده حداکثری از یک دوربین، چند نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اولین مورد اندازه سنسور است: به طور کلی، هرچه سنسور بزرگتر باشد، دوربین بهتر (و معمولاً گرانتر) است.
فول فریم بزرگترین سایز سنسور برای دوربینهای (رایج/معمولی) است و در مدلهایی مانند پاناسونیک S9 جدید، نیکون Z III و کانن EOS R5 II موجود است. در اندازه معادل فیلم ۳۵ میلیمتری (۳۶ × ۲۴ میلیمتر)، بهترین عملکرد را از نظر کیفیت تصویر، قابلیت نور کم و عمق میدان ارائه میدهد. اما بسیار گران و حساس است. در حالی که بوکه در دیافراگم f/1.4 فوقالعاده به نظر میرسد، عمق میدان آنقدر نازک است که ممکن است ابروی سوژه شما در فوکوس باشد اما چشمش نه. این میتواند فیلمبرداری را نیز دشوار کند.
دسته اندازه بعدی APS-C (حدود ۲۳٫۵ × ۱۵٫۶ میلیمتر برای اکثر مدلها و ۲۲٫۲ × ۱۴٫۸ میلیمتر برای کانن) است که در سری X فوجیفیلم، کانن R10، سونی ZV-E10 II و نیکون Z50 ارائه میشود. ارزانتر از فول فریم است، هم برای بدنه دوربین و هم برای لنزها، اما همچنان بیشتر مزایا مانند بوکه مناسب، ISO بالا برای فیلمبرداری در نور کم و وضوح نسبتاً بالا را به همراه دارد. با اندازه سنسوری مشابه دوربینهای فیلمبرداری، برای فیلمبرداری ایدهآل است و فوکوس کردن با آن آسانتر از دوربینهای فول فریم است.
میکرو چهار سوم (۱۷٫۳ × ۱۳ میلیمتر)، فرمتی که توسط پاناسونیک و المپوس به اشتراک گذاشته شده، گام بعدی در اندازه سنسور است. بوکه و قابلیت جذب نور کمتری نسبت به APS-C و فول فریم ارائه میدهد، اما امکان دوربینها و لنزهای کوچکتر و سبکتر را فراهم میکند. برای فیلمبرداری، همچنان میتوانید با لنزهای پرایم خوب، عمق میدان نسبتاً کمی داشته باشید، اما کنترل فوکوس آسانتر است.
سایز سنسور رایج دیگر، Type 1 (1 اینچ) است که در واقع کوچکتر از یک اینچ در ۱۲٫۷ × ۹٫۵ میلیمتر است. این بیشتر توسط مدلهای کامپکت مانند دوربین ولاگ سونی ZV-1 استفاده میشود. در نهایت، دوربینهای اکشن مانند GoPro Hero 11 و DJI Osmo 3 سنسورهای حتی کوچکتر (به ترتیب ۱/۱٫۹ و ۱/۱٫۷ اینچ) دارند.
فوکوس خودکار
برای عکاسان، فاکتور کلیدی دیگر، سرعت و دقت فوکوس خودکار (AF) است. اکثر دوربینهای بدون آینه مدرن، سیستمهای AF هیبریدی تشخیص فاز دارند که امکان فوکوس سریع و سرعت عکسبرداری پیاپی بالا را فراهم میکنند. اکثریت آنها همچنین ویژگیهای هوش مصنوعی مانند AF تشخیص چشم برای انسانها و حیوانات را ارائه میدهند که روی چشمها، صورت یا بدن سوژه قفل میشود تا آنها را در فوکوس نگه دارد. با این حال، برخی از مدلها سریعتر و واکنشپذیرتر از سایرین هستند.
صفحه نمایش
چشمی الکترونیکی (EVF) و صفحه نمایش پشتی نیز بسیار مهم هستند. بهترین مدلها، واضحترین و روشنترین EVFها را دارند که به شما کمک میکنند قبل از گرفتن عکس، آن را قضاوت کنید. برای مواردی مانند عکاسی خیابانی، بهتر است یک صفحه نمایش پشتی تا حد امکان روشن و واضح باشد، به طوری که دیدن سوژه و بررسی فوکوس در همه شرایط نوری آسان باشد. همچنین ممکن است صفحه ای بخواهید که به جای فقط کج شدن، به طور کامل بچرخد.
لنزها
دوربینهای DSLR و بدون آینه به شما امکان تعویض لنز را میدهند، اما در یک دوربین کامپکت، به آنچه در آن ساخته شده است، محدود هستید. در حالی که این برای قابلیت حمل عالی است، یک لنز به این معناست که در طول مسیر چیزی را قربانی خواهید کرد. به عنوان مثال، Fujifilm X100V یک لنز ثابت معادل ۳۵ میلیمتری f/2.0 سریع اما بدون زوم دارد. Sony RX100 V دارای زوم ۲۴-۷۰ میلیمتری است، اما در انتهای تلهفوتو (f/2.8) کندتر است و نسبت به یک لنز با فاصله کانونی ثابت (پرایم) وضوح کمتری دارد.
هنگام انتخاب لنز برای دوربین بدون آینه، باید طول کانونی یا زوم، همراه با حداقل دیافراگم را در نظر بگیرید. اعداد کوچکتر مانند f/1.4 برای یک لنز پرایم یا f/2.8 برای یک لنز زوم بهترین هستند، زیرا به شما امکان میدهند در محیطهای تاریکتر کار کنید و برای جدا کردن سوژه، میزان محو شدن پسزمینه را به حداکثر برسانید. با این حال، این لنزها پیچیدهتر و در نتیجه گرانتر هستند.
ضبط ویدیو
وقتی صحبت از ویدیو میشود، عوامل دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند. برخی از دوربینها برای ضبط ویدیو، پیکسلها را ترکیب یا از آنها صرف نظر میکنند (حذف خط یا دستهبندی پیکسل)، که ایدهآل نیست زیرا میتواند وضوح را کاهش دهد. دوربینهای بهتر تمایل دارند کل سنسور را بخوانند و سپس برای بهبود وضوح ویدیو، آن را “کاهش نمونه” دهند (تولیدکنندگان دوربین اغلب نمیگویند که آیا ویدیو دستهبندی پیکسل شده است یا خیر، اما میگویند که آیا کاهش نمونه شده است یا خیر). یکی دیگر از عوامل مهم سرعت سنسور است، زیرا سنسورهای کندتر تمایل دارند شاتر غلتکی بیشتری داشته باشند که میتواند جلوه “ژلهای” ایجاد کند و ویدیو را مخدوش کند.
علاوه بر این، عمر باتری چگونه است؟ از نحوه کار و احساس دوربین چطور؟ چقدر میتوانید فیلمبرداری کنید قبل از اینکه دوربین داغ شود یا متوقف شود؟ آیا از ویدیوی HDR 10 بیتی پشتیبانی میکند؟ آیا جک میکروفون و/یا هدفون وجود دارد؟ (اگر مصاحبههای زیادی ضبط میکنید، داشتن هر دو ترجیح داده میشود.) فوکوس خودکار ویدیو چگونه است؟ همه این موارد در تصمیم شما نقش دارند.
بهترین دوربینها
بهترین دوربینهای بدون آینه
بدون آینه بزرگترین دسته دوربین از نظر مدلهای موجود است، بنابراین اگر به دنبال چیزی با پیشرفتهترین ویژگیها هستید، بهترین راه برای رفتن است. کانن و نیکون اخیراً اعلام کردند که توسعه DSLRهای جدید را متوقف میکنند، به سادگی به این دلیل که بیشتر مزایای آن دسته از بین رفتهاند، همانطور که در یک ویدیو به تفصیل توضیح دادم. بزرگترین ویژگی فروش یک دوربین بدون آینه، توانایی تعویض لنزها بسته به نوع عکاسی است که میخواهید انجام دهید.

بهترین دوربین بدون آینه برای اکثر افراد
Canon EOS R10
انتخاب برتر من زیر ۱۰۰۰ دلار همچنان Canon R10 با سنسور ۲۴٫۲ مگاپیکسلی است که مدل بسیار خوبی برای عکاسان و تولیدکنندگان محتوا است. این دوربین میتواند عکسهای پیاپی را تا ۲۳ فریم در ثانیه در حالت شاتر الکترونیکی بگیرد و فیلمبرداری ۴K 10 بیتی با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه با نمونهبرداری بیش از حد و بدون کراپ، یا ۴K 60 فریم در ثانیه با کراپ ۱٫۵ برابر ارائه میدهد. دارای صفحه نمایش کاملاً چرخشی برای وبلاگنویسی، همراه با منظرهیاب الکترونیکی ۲٫۳۶ میلیون نقطهای است. از سیستم Dual Pixel AF کانن با حالت تشخیص سوژه استفاده میکند که هم در حالت عکس و هم در حالت فیلمبرداری کار میکند. ایراد اصلی آن عدم وجود لرزشگیر داخل بدنه است.

بهترین برای اکثر کاربران – گزینه دوم برتر
Nikon Z 50 II
اگرچه به زیبایی و جمعوجوری انتخاب قبلی من، یعنی Nikon Z fc با حسگر ۲۱ مگاپیکسلی، نیست، Z50 II جدید عملکرد بهبودیافته و فناوری پیشرفتهتری را در همه زمینهها ارائه میدهد. این بدان معناست که اکنون میتوانید ویدیوی ۴K را تا ۶۰ فریم در ثانیه (البته با کراپ) به جای فقط ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کنید و عکسهای پیاپی (فقط JPEG) را تا ۳۰ فریم در ثانیه بگیرید. فوکوس خودکار بازسازی شده تا پاسخگوتر باشد و اکنون شامل ردیابی سهبعدی با حالتهای هوش مصنوعی برای حیوانات، پرندگان و وسایل نقلیه است. همچنین یک حالت خودکار وجود دارد که سوژه را برای شما انتخاب میکند – یک ویژگی مفید برای مبتدیان.

بهترین برای تولیدکنندگان محتوا
Sony ZV-E10 II
دوربین Sony ZV-E10 II به تازگی وارد بازار شده، اما برای تولیدکنندگان محتوا، ارزش چند هفته صبر کردن را دارد. این دوربین با یک سنسور APS-C 26 مگاپیکسلی عرضه میشود که بسیار سریعتر از قبل است، بنابراین مشکل اعوجاج تصویر (rolling shutter wobble) تا حد زیادی برطرف شده است. شما میتوانید ویدیوهای ۴K با کیفیت فوقالعاده (supersampled) را تا ۳۰ فریم در ثانیه با استفاده از کل عرض سنسور ضبط کنید، یا ویدیوهای ۴K با ۶۰ فریم در ثانیه را با برش (crop) اندک ۱٫۱ برابری بگیرید. همچنین از ضبط ویدیوی ۱۰ بیتی S-Log3، وارد کردن LUT و موارد دیگر پشتیبانی میکند. ایرادهای اصلی آن، فقدان منظرهیاب الکترونیکی و شاتر مکانیکی است.

بهترین دوربین بدون آینه میانرده
Sony Alpha 7 IV
اگرچه بیش از دو سال از عرضه آن میگذرد، Sony A7 IV همچنان بهترین ترکیب از کیفیت تصویر، عملکرد و قابلیتهای ویدیویی را دارد. سنسور ۳۳ مگاپیکسلی بالاترین رزولوشن را در محدوده قیمت خود دارد و دامنه دینامیکی نیز نزدیک به بالاترین حد است. در عین حال، میتوانید تا ۱۰ فریم در ثانیه در حالت شاتر مکانیکی عکاسی کنید. برای سازندگان، ویدیوی ۴K 10 بیتی تا ۶۰ فریم در ثانیه در دسترس است و بهترین فوکوس خودکار را در کلاس خود، هم برای ویدیو و هم برای عکس، ارائه میدهد. یک نکته منفی، اعوجاج شاتر چرخشی است که با شاتر الکترونیکی یا ویدیو رخ میدهد.

بهترین میانرده – دوم
نیکون Z6 III
نیکون Z6 III را به عنوان یک Z8 کوچک در نظر بگیرید، به لطف عملکرد باورنکردنی چیزی که شرکت آن را سنسور نیمه-پشتهای مینامد. شما میتوانید عکسهای RAW را تا ۲۰ فریم در ثانیه در حالت شاتر الکترونیکی بگیرید، در حالی که به لطف فوکوس خودکار بسیار بهبود یافته، عکسهای واضح و شارپی ثبت میکنید. در بخش ویدیو، از RAW 6K تا ۶۰ فریم در ثانیه یا ۴K 120p پشتیبانی میکند. تنها چیزی که مانع از خلع ید سونی میشود، کیفیت تصویری است که کمی به دلیل وضوح نسبتاً پایین و دامنه دینامیکی کاهش یافته، دچار مشکل شده است.

بهترین دوربین میانرده برای تولیدکنندگان محتوا:
پاناسونیک لومیکس S5IIX
تولیدکنندگان محتوا باید دوربین فولفریم پاناسونیک S5 IIX را جدی بگیرند. این اولین دوربین این شرکت با سیستم فوکوس خودکار هیبریدی تشخیص فاز است که برای از بین بردن “لرزش” فوکوس و سایر مشکلات طراحی شده. شما میتوانید ویدیوهای واضح ۴K 30p را که از عرض کامل سنسور downsample شدهاند، یا ویدیوهای ۴K 60p را از اندازه کراپ APS-C، همگی با رنگ ۱۰ بیتی، ضبط کنید. حتی ویدیوهای ۵٫۹K 30p را به همراه ضبط ProRes روی یک SSD خارجی ارائه میدهد. همچنین یک صفحه نمایش چرخان برای وبلاگنویسی و تثبیتکننده پنج محوره داخلی بهروزرسانیشده دریافت میکنید که بهترین در این صنعت است. کیفیت عکس نیز به لطف سنسور ۲۴ مگاپیکسلی dual-gain خوب است. ایراد اصلی سرعت burst نسبتاً پایین آن است.

بهترین دوربین بدون آینه (رده بالا)
Canon EOS R5 Mark II
دوربین Canon EOS R5 II به لطف بهبودهایی در زمینههایی مانند فوکوس خودکار و ویدیو، بهترین دوربین این شرکت در سالهای اخیر است. این دوربین با یک سنسور stacked با وضوح بالای ۴۵ مگاپیکسل عرضه میشود، اما همچنان به شما امکان میدهد عکسهای پیاپی بدون سیاهی (blackout-free) را تا ۳۰ فریم در ثانیه بگیرید (و میتواند تا ۱۵ عکس را هنگام نیمه فشار دادن دکمه شاتر، از قبل بگیرد). بیشتر این عکسها نیز به لطف فوکوس خودکار بهروزرسانیشده با ردیابی هوش مصنوعی که اکنون به خوبی هر چیزی است که توسط سونی ارائه میشود، در فوکوس خواهند بود. این دوربین همچنین برای فیلمبرداری، با قابلیت فیلمبرداری RAW تا ۸K 60p و ۴K 120p، دوربین توانمندی است و مشکلات گرمایشی مدل قبلی تا حد زیادی برطرف شده است. فناوری ردیابی چشم کمی حقه (gimmick) است و قیمت آن ۴۲۰۰ دلار است، اما این بهترین دوربین بدون آینه Canon تا به امروز است – و این حرف زیادی است.

بهترین گزینه برتر – دوم
نیکون Z8
دوربین بدون آینه نیکون Z8، دوربین جالبی است زیرا مشخصات مشابه با دوربین پرچمدار Z9 این شرکت را دارد اما قیمت بسیار کمتری دارد. این یکی از بالاترین دوربینهای فول فریم با وضوح ۴۵ مگاپیکسل است، اما در عین حال یکی از سریعترینها با سرعت عکسبرداری پیاپی تا ۳۰ فریم در ثانیه نیز میباشد. در همان زمان، قابلیتهای ویدیویی قدرتمندی با ویدئوی ۸K RAW تا ۶۰ فریم در ثانیه دارد. فوکوس خودکار به پای A1 سونی نمیرسد، اما Z8 دوربین بهتری برای قیمت خود است.

یک گزینه خوب دیگر
سونی آلفا ۷ آر وی (Sony Alpha 7R V)
برای بهترین دوربین با وضوح بالا، به سونی A7R V نگاهی بیندازید. با یک سنسور ۶۱ مگاپیکسلی، تصاویری واضح و زیبا را با سرعت بسیار قابل احترامی برای چنین مدل با وضوح بالا (۱۰ فریم در ثانیه) میگیرد. این دوربین دارای فوکوس خودکار سریع و قابل اعتماد، واضحترین منظرهیاب موجود در بازار و تثبیتکننده داخلی تصویر است که نسبت به A7R IV بسیار بهبود یافته است. فیلمبرداری حتی بهتر شده است، با گزینههای ۸K و ۱۰ بیتی که اکنون در دسترس هستند، البته با اثر پردهای قابل توجه. اگر به فیلمبرداری نیازی ندارید، با این حال، سونی A7R IVa بیشتر همان کار را از نظر عکسبرداری انجام میدهد و چند صد دلار ارزانتر است.
بهترین دوربین اکشن یا دوربین گیمبال؟
مهمترین ویژگیهایی که باید در یک دوربین اکشن به دنبال آن باشید، کیفیت تصویر، تثبیت و عمر باتری هستند. گوپرو اخیراً به راحتی تمام رقبای خود را در همه این زمینهها شکست داده است، اما DJI با دوربین گیمبال Osmo Pocket 3 بخش بزرگی از بازار آن را گرفته است.
بهترین دوربین اکشن یا دوربین گیمبال
دیجیآی اوسمو پاکت ۳
در اواخر سال ۲۰۲۳، دیجیآی از اوسمو پاکت ۳ رونمایی کرد و من آن را “شاید تنها دوربینی که برای ولاگ به آن نیاز دارید” نامیدم. این دوربین دارای یک سنسور بزرگ ۱ اینچی است، به همان اندازه که در دوربین کامپکت سونی ZV-1 II یافت میشود. این امر کیفیت تصویر را به طور قابل توجهی، به ویژه در نور کم، افزایش میدهد. همچنین دارای یک صفحه لمسی بزرگ و چرخان جدید است که جابجایی بین ویدیوهای افقی و عمودی را آسانتر میکند.
آنچه واقعاً این دوربین را برای ولاگ عالی میکند، حالتهای دنبال کردن همراه با قابلیت تشخیص چهره است. اگر به صورت انفرادی کار میکنید، میتوانید به سادگی آن را تنظیم کنید و خودش میچرخد و کج میشود تا شما را دنبال کند. این موضوع برای ولاگهای پیادهروی و صحبت کردن نیز صدق میکند، بنابراین لازم نیست نگران فوکوس یا حتی اشاره دوربین به خودتان باشید. ایرادهای اصلی، کاهش وضوح (که به این معنی است که برای عکسها ایدهآل نیست) و قیمتی است که به طور قابل توجهی بالاتر از مدل قبلی است.

بهترین دوربین ورزشی – رتبه دوم
GoPro HERO13 Black
GoPro Hero 13 Black از نظر مشخصات داخلی تفاوت چندانی با Hero 12 ندارد، اما ظاهر آن کاملاً متفاوت است. اکنون با مجموعه جدیدی از لنزهای ماژولار به نام سری HB (فوق عریض، آنامورفیک و ماکرو) در دسترس است که آن را برای سازندگان محتوای اکشن بسیار متنوعتر میکند. همچنین باتری کمی بزرگتر دارد که امکان زمانهای ضبط طولانیتر، تا ۹۰ دقیقه برای ویدیوهای ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را فراهم میکند.
سایر مشخصات بدون تغییر باقی ماندهاند، از جمله فیلمبرداری تا ۵٫۳K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه در رنگ ۱۰ بیتی با نرخ داده بالا و ضبط ۸:۷ که از کل سنسور استفاده میکند. در غیر این صورت، Hero 13 همچنان بهترین تثبیت دیجیتال (معروف به Hypersmooth) را در بین هر دوربین ورزشی، یک صفحه نمایش رنگی کامل در جلو و همچنان بهترین کیفیت تصویر را در کلاس خود ارائه میدهد.
این دسته بندی دوربینها حتی نسبت به چند سال پیش هم دوربینهای کمتری دارد و بسیاری از مدلها قدیمیتر هستند، زیرا سازندگان به جای آن روی مدلهای بدون آینه تمرکز میکنند. با این حال، من هنوز هم به دوربینهای کامپکت اعتقاد زیادی دارم. آنها از نظر کیفیت یک قدم محسوس بالاتر از گوشیهای هوشمند هستند و بسیاری از مردم هنگام سفر یا رفتن به رویدادها یک دوربین کامپکت را با خود میبرند، در حالی که هرگز زحمت یک دوربین DSLR یا بدون آینه را به خود نمیدهند.
دوربینهای کامپکت عمدتاً سنسورهای ۱ اینچی دارند، اما برخی از آنها، به ویژه Fujifilm XF-100V، گزینههای بزرگتری ارائه میدهند. مدل محبوب دیگر، Sony XV-1، عمدتاً برای تولیدکنندههای محتوایی است که به دنبال ارتقاء سطح کار خود هستند. در هر صورت، ویژگیهای مطلوب شامل کیفیت تصویر، لنز سریع، زوم نسبتاً طولانی، صفحه نمایش چرخان، عمر باتری خوب، منظرهیاب الکترونیکی با کیفیت بالا، فیلمبرداری مناسب و قابلیت حمل آسان در جیب است.

دوربین کامپکت برتر
Fujifilm X100 VI
دوربین Fujifilm X100 VI یک بهروزرسانی تقریباً بینقص برای X100 V است که تمام ویژگیهای مورد پسند کاربران را حفظ کرده و در عین حال ویژگیهایی مانند سنسور ۴۰ مگاپیکسلی و تثبیتکننده تصویر داخل بدنه را اضافه کرده است. کیفیت تصویر عالی است و وضوح بهبودیافته برای مواردی مانند عکاسی خیابانی و توریستی بسیار ارزشمند است. در همین حال، تثبیتکننده داخل بدنه، آن را در نور کم مفیدتر میکند و به شما کمک میکند هنگام عکاسی با دست، جلوههای blur (تاری) ایجاد کنید. فیلمبرداری برای چنین دوربین کوچکی، با ضبط تا ۶K 30p، خوب است. تنها نکات منفی، عمر باتری متوسط و فوکوس خودکار است که میتواند کمی کند باشد.
بهترین دوربین کامپکت – رتبه دوم
سونی ZV-1 II
دوربین ۲۰ مگاپیکسلی سونی ZV-1 II ادامهای بر ZV-1، دوربین کامپکت این شرکت است که بر اساس سری RX-100 ساخته شده و از یک سنسور ۱ اینچی استفاده میکند. این دوربین به لطف بدنه سبک، میکروفون داخلی با کیفیت بالا، صفحه نمایش چرخان، فیلمبرداری ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، بهترین فوکوس خودکار در کلاس خود و کیفیت تصویر عالی، وظیفه خود را به خوبی انجام میدهد. لنز ۱۸-۵۰ میلیمتری f/1.8-4.0 شارپ و عریضتر از ZV-1 است، بنابراین برای وبلاگنویسی بهتر است. یکی از ویژگیهای بسیار خوب، فیلتر چگالی خنثی داخلی است، اما فاقد لرزشگیر اپتیکال تصویر و پورت هدفون است.