بهبود کیفیت تصاویر بازیها با هوش مصنوعی، گرافیکهای معمولی را از بین برد. اما نتیجه کلی برای ما بهتر شده است.
به گزارش اپست به نقل از pcworld ، حتی برای من که یک علاقهمند مشتاق به سختافزار کارت گرافیک هستم، مدتی طول کشید تا با ایده مقیاسبندی وضوح تصویر توسط هوش مصنوعی (AI) گرم شوم.
اما این فناوری جدید در چند سال گذشته توسط تقریباً همه تولیدکنندگان اصلی GPU پذیرفته شده است، با پیشتازی Nvidia با DLSS و دنبال کردن دیگران، از جمله AMD با FSR، Intel با XeSS و حتی Sony با PSSR در پلی استیشن ۵ پرو.
و حالا آمادهام که بگم: تکنولوژی آپاسکیلینگ هوش مصنوعی بلادرنگ، گرافیک با رزولوشن مادری رو در بازیها منسوخ کرده. ادامه مطلب رو بخونید تا بفهمید آپاسکیلینگ هوش مصنوعی چیه، چرا انقلابی هست و برای تمام بازیهایی که در آینده بازی خواهید کرد، چه معنایی داره.
بالا بردن رزولوشن با هوش مصنوعی چیست؟
بالا بردن رزولوشن با هوش مصنوعی (که به اختصار AI Upscaling نیز نامیده می شود) زمانی است که یک بازی فریم های خود را در رزولوشنی پایین تر از رزولوشن بومی نمایشگر شما رندر می کند، سپس از تکنیک های پردازش تصویر هوش مصنوعی برای مقیاس گذاری مجدد آن فریم رندر شده به رزولوشن بومی استفاده می کند. با یادگیری ماشینی مدرن، این تصاویر مقیاس شده بسیار نزدیک به نظر می رسند.
البته تمام ویژگی های بالا بردن رزولوشن با هوش مصنوعی یکسان نیستند. به عنوان مثال، DLSS (نمونه برداری فوق العاده یادگیری عمیق) Nvidia بهترین عملکرد را با GPUهای RTX خود دارد در حالی که FSR (فidelityFX Super Resolution) AMD و XeSS (Xe Super Sampling) Intel اولویت را به سازگاری گسترده تر به قیمت عملکرد می دهند. در برخی موارد، تفاوت ها می تواند بسیار زیاد باشد.

DLSS شرکت انویدیا به طور کلی به عنوان بهترین فناوری در این زمینه شناخته میشود، به ویژه زمانی که با تکنولوژی فریمسازی آن ترکیب شود. این فناوری با استفاده از هستههای تنسور پردازندههای گرافیکی RTX اجرا میشود و با تحلیل دو فریم، از هوش مصنوعی برای ایجاد یک فریم دیگر بین آنها استفاده میکند که منجر به افزایش نرخ فریم و بهبود روانتر گرافیک در بازیهایی که پردازنده اصلی (CPU) آنها محدودیت ایجاد میکند، میشود. سپس فناوری Nvidia Reflex وارد عمل میشود و به کاهش تاخیر ورودی که ممکن است در هنگام تولید فریمها از ابتدا به این روش احساس شود، کمک میکند.
مثال: فرض کنید در حال بازی Cyberpunk 2077 با تنظیمات Ultra و رزولوشن ۴K با استفاده از تکنیک Path Tracing هستید. حتی کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4090 نیز برای رسیدن به نرخ فریم قابل بازی، به زحمت خواهد افتاد. اما با استفاده از Nvidia DLSS 3.5 و قابلیت تولید فریم، عملکرد به میزان قابل توجهی بهبود می یابد بدون آنکه افت محسوسی در کیفیت بصری مشاهده شود. این بهترین حالت ممکن است.
در همین حال، AMD هنوز به طور کامل از هوش مصنوعی در فناوری FSR 3 خود استفاده نکرده است (اما قصد دارد در آینده نزدیک این کار را انجام دهد) و از تکنیک تولید فریم مخصوص خود به نام Fluid Motion Frames استفاده می کند. Intel نیز دارای تکنولوژی ارتقاء تصویر با هوش مصنوعی به نام XeSS 2 است که اخیراً در بررسی خود از کارت گرافیک Intel Arc B580 به آن پرداختیم. فناوری Intel همچنین شامل Xe Low Latency (XeLL) است که مشابه Nvidia Reflex عمل می کند.
چرا آپگرید هوش مصنوعی مهم است
بدون در نظر گرفتن اینکه یک GPU چقدر قدرتمند باشد، در نهایت به دیواری برخورد خواهد کرد. بدون افزایش هزینه و مصرف برق، تنها می تواند تا حدی کار کند. به همین دلیل است که آپگرید هوش مصنوعی چنان تحولی ایجاد کرده است.
روزی بود که Nvidia فناوری Scalable Link Interface (SLI) را معرفی کرد که به شما امکان می داد چندین GPU را برای پردازش موازی و تولید نرخ فریم بالاتر به هم متصل کنید. البته این روش گران و دست و پا گیر بود و فضای زیادی را اشغال می کرد… و به همین دلیل SLI متوقف شد.