مایکروسافت سورس کد سهگانه بازیهای متنی Zork را بهصورت متنباز منتشر کرده است.
حفظ و نگهداری به موضوعی بسیار مهم برای بازیها در این عصر انتشار صرفاً دیجیتال و بازیها به عنوان سرویس تبدیل شده است. بنابراین، اینکه یک موفقیت بزرگ در آرشیو کردن مجموعهای از سه بازی متنی تأثیرگذار برای همیشه به دست آمده، فوقالعاده است.
مطالب مشابه: اخبار مایکروسافت
به گزارش اپست به نقل از انگجت ، مایکروسافت امروز اعلام کرد که کد بازیهای Zork، Zork II و Zork III به صورت متنباز و تحت مجوز MIT در دسترس قرار خواهد گرفت.
- دفتر برنامههای متنباز این شرکت، ایکسباکس و اکتیویژن همگی در این تلاش مشارکت کردهاند.
- اعضای تیم مایکروسافت در پستی که این خبر را به اشتراک گذاشتند، نوشتند: “هدف مدرنسازی Zork نیست، بلکه حفظ آن به عنوان فضایی برای کاوش و آموزش است.”
این آثار ارزش مطالعه را دارند. اولین بازی Zork یک لحظه عطف برای بازیهای تجزیهکننده (parser games) بود که همچنان الهامبخش جامعه داستان تعاملی امروزی است. این بازی نه تنها یک تجربه منحصر به فرد از روایت و پازل بود، بلکه دستاوردهای ماشین مجازی Z-Machine که بازی روی آن اجرا میشد، کمک کرد تا Zork در طول ظهور کامپیوترهای شخصی در دهه 1990، به راحتی برای بازیکنان در پلتفرمهای مختلف در دسترس باشد.
- هنوز هم مفسرهای (interpreters) مدرن Z-Machine وجود دارند (یا به لطف افراد دارای رویکرد مشابه حفظ و نگهداری در Good Old Games، میتوانید هر سه عنوان Zork را به روش عادی خریداری کرده و بازی کنید).
کد بسیاری از بازیهای متنی معروف ساخته شده توسط Infocom در سال 2019 در گیتهاب (GitHub) منتشر شد، اما حقوق آن همچنان از نظر فنی متعلق به اکتیویژن بود و این شرکت میتوانست دستور حذف آن را صادر کند. این اقدام جدید، کد این بازیهای نمادین Zork را برای همیشه در دسترس نگه میدارد.





