پیشرانه نمونه اولیه مرسدس بنز GLC با فناوری EQ در هوای خنک عملکرد بهتری دارد
به گزارش اپست به نقل از انگجت ، قبل از اینکه یک خودروی جدید وارد بازار شود، ماهها، گاهی سالها، تحت آزمایشهای سختگیرانه در سراسر جهان قرار میگیرد. سوئد اغلب میزبان بخش بزرگی از این سفر است، زیرا مناطق سرد و وسیع شمالی آن ترکیبی عالی از دمای بسیار پایین و سطوح یخزده را ارائه میدهد.
در همانجا بود که من خودم فرصت کمی برای آزمایش یک خودروی برقی جدیدِ در حال تولید از مرسدس بنز پیدا کردم. این خودرو، GLC با فناوری EQ، نسخهی تمام برقی یکی از محبوبترین شاسیبلندهای این شرکت است. با باتریهای جدید، موتورهای جدید و سیستم شارژ ولتاژ بالاتر، این خودرو نشاندهندهی یک انحراف قابل توجه و ارتقاء نسبت به محصولات برقی فعلی این شرکت مانند EQE SUV است.
اما آیا رانندگی با آن میتواند بهتر باشد؟ این سوالی بود که مرا به سوئد کشاند. من به طور کلی در رانندگی روی یخ و برف کاملاً راحت هستم. من مطمئناً به اندازه کافی این کار را انجام دادهام، تمام عمرم در شمال شرقی زندگی کردهام و ۲۰ سال گذشته را در مسابقات یخی سپری کردهام. اما، اگر مرا پشت فرمان یک نمونهی اولیهی دستساز و گرانبها قرار دهید، معمولاً چند دقیقه بیشتر طول میکشد تا واقعاً شروع به فشار دادن (به خودرو) کنم.
نه، وقتی پشت فرمان شاسیبلند برقی GLC نشستم، اینطور نبود. در عرض ۳۰ ثانیه، پدال گاز را تا انتها فشار دادم و من، به همراه یک مهندس توسعه با چشمانی از تعجب باز شده، با سرعت در مسیری پوشیده از یخ که از میان یک دسته درخت توس میگذشت، در حال حرکت بودیم.

این نشان میدهد که سیستمهای کنترل کشش و پایداری GLC جدید چقدر خوب هستند. جایی که بیشتر خودروها به سادگی در یک موقعیت لغزنده مانند این، به خصوص خودروهای کاربردی مانند یک شاسی بلند کراساوور معمولی، تمام قدرت را قطع میکنند، GLC بسیار بخشندهتر بود. وقتی چسبندگی روی بخشهایی از یخ تیره و شیشهای کم بود، سیستم اعمال قدرت را کاهش داد و مرا از ایجاد یک فرورفتگی بزرگ و پرهزینه در یک توده برف نجات داد.
با این حال، زمانی که چسبندگی وجود داشت، GLC به سرعت به حداکثر شتاب بازگشت و برای حفظ مسیر صاف و تمیز ما بین درختان، به قدرت دو موتور الکتریکی و سیستم چهار چرخ متحرک خود تکیه کرد. این موتورها و هوشمندی که آنها را کنترل میکند، همگی بخشی از پلتفرم جدید مرسدس بنز، MB.EA هستند. اینها موتورهای مغناطیس دائمی هستند که موتور جلویی دارای یک قطع کننده فیزیکی برای کاهش کشش آن در زمانی که نیازی به آن نیست، میباشد.
این خودرو همچنین دارای یک پمپ حرارتی جدید است که قادر به جذب انرژی حرارتی از هوای محیط و همچنین سیستمهای داخلی مختلف خودرو است. مهندسان مرسدس گفتند که این پمپ حرارتی کابین را دو برابر سریعتر با نصف انرژی نسبت به خودروهای برقی فعلی آنها گرم میکند. در واقع، فضای داخلی GLC علیرغم دمای بسیار پایینتر از انجماد، بسیار گرم و راحت بود..
متاسفانه، نمیتوانم در مورد برد خودرو در آن شرایط اظهار نظر کنم. به هر حال، این فقط یک نمونه اولیه پیش از تولید است. با این حال، انتظار دارم بهبود قابل توجهی نسبت به ۳۰۷ مایل (حدود ۴۹۴ کیلومتر) که EQE SUV با یک بار شارژ طی میکند، داشته باشد. باتریهای GLC به شیمی اصلاح شدهای متکی هستند که گفته میشود وابستگی به کبالت مشکلساز را کاهش میدهد و در عین حال چگالی انرژی را افزایش میدهد. این به معنای مسافت پیموده شده بیشتر به ازای هر پوند باتری است.

یکی دیگر از مواردی که به افزایش برد کمک میکند، سیستم ترمز احیاکننده بازنگریشده است. GLC دارای نرخهای مختلف بازسازی انرژی خواهد بود، از جمله حالت تکپدال که خودروی شاسیبلند را به توقف کامل میرساند. با این حال، هنگامی که پدال ترمز را فشار میدهید، ممکن است متوجه شوید که کمی عجیب به نظر میرسد.
این به این دلیل است که فشار دادن پدال واقعاً کاری انجام نمیدهد. شبیه به مجموعه پدالهای شبیهساز مسابقه، مقاومت در اینجا شبیهسازی شده است. شما سیستم هیدرولیکی فشردهکننده پیستونها را احساس نمیکنید، فقط فنرها فشرده میشوند.
این یک حس متفاوت است، اما حس بدی نیست. ایده این است که خودرو صرف نظر از کاری که انجام میدهید یا نحوه رانندگی شما، حسی ثابت و پایدار به شما بدهد. خود خودرو تعیین میکند که چه مقدار از کاهش سرعت مورد نظر شما میتواند از قدرت بازسازی موتورهای الکتریکی حاصل شود. هنگامی که به بیش از آنچه آنها میتوانند ارائه دهند نیاز دارد، به طور یکپارچه ترمزهای فیزیکی را برای تقویت فرا میخواند.
در عمل، به طرز فوق العادهای کار میکند. خودرو به نرمی و تمیز متوقف میشود و خبری از ترمزگیری ناهموار گاهبهگاه که هنگام فشار شدید بر پدال ترمز در یک خودروی برقی اتفاق میافتد، نیست. فقدان بازخورد پدال هنگام فعال شدن ABS کمی ناامیدکننده است، اما شنیدهام که آن پالس باعث میشود برخی افراد پدال ترمز را رها کنند، بنابراین شاید این بهترین حالت باشد.

هنگامی که پدال دیگر را فشار میدهید، باز هم، GLC با قدرت شتاب میگیرد. به اندازهای سریع است که رانندگان علاقهمند به عملکرد را سرگرم کند. با این حال، با توجه به ماهیت کم اصطکاک جادهها و مسیرهایی که پیمودم، نمیتوانم بگویم که چقدر در هندلینگ ماهر خواهد بود.
میتوانم بگویم که سیستم تعلیق بادی اختیاری، عملکردی بینظیر در شرایط جادهای واقعاً وحشتناک ارائه داد. گودالها، سطوح موجدار، برآمدگیهای ناشی از یخ زدگی، هر چه که بگویید، خودرو با خوشحالی آنها را جذب کرد، حتی زمانی که برف و یخ عمیقتر نیاز به کمی فاصله بیشتر از سطح زمین داشت، سیستم تعلیق را یک اینچ بالا برد. در جادههای هموارتر، GLC دقیقاً همان لیموزین ساکتی بود که از یک خودروی برقی لوکس انتظار دارید. کمی صدای جاده از لاستیکهای برفی با آجهای تهاجمی وجود داشت، اما این خودرو با لاستیکهای معمولی باید یک کروزر لذتبخش باشد.
تنها مشکل؟ باید صبور باشیم. GLC قرار است در سپتامبر در آلمان بهطور رسمی رونمایی شود، که به این معنی است که احتمالاً تا اواسط سال ۲۰۲۶ وارد تولید نخواهد شد. مرسدس بنز هنوز قیمتی برای GLC برقی تعیین نکرده است. با توجه به وضعیت فعلی جهان، پیشبینی وضعیت مشوقها و تعرفهها برای خودروهای برقی خارجی، حتی آنهایی که در ایالات متحده مانند EQS SUV فعلی مرسدس بنز ساخته میشوند، دشوار است.
با این حال، اگر قیمت مناسبی داشته باشد، و اگر پس از حذف برچسبهای استتار و برجستگیهای چسبانده شده، ظاهر خیلی بدی نداشته باشد، باید یک برنده باشد. من از همین حالا برای یک رانندگی دیگر و فرصتی برای راحتتر شدن با آن لحظه شماری میکنم.