گزینه جدید VRAM قابل تنظیم اینتل به لپتاپهای Core یک تقویتکننده هوش مصنوعی میدهد.

گزینه جدید VRAM قابل تنظیم اینتل به لپتاپهای Core یک تقویتکننده هوش مصنوعی میدهد.
به گزارش اپست به نقل از pcworld ، برای ماهها، شرکت AMD یک مزیت ویژه برای علاقمندان به اجرای مدلهای زبانی بزرگ (LLM) چتباتهای هوش مصنوعی بر روی رایانههای شخصی خود ارائه میداد: امکان تنظیم VRAM (حافظه دسترسی تصادفی ویدئویی) که به طور قابل توجهی عملکرد را بهبود میبخشید. اکنون اینتل نیز میتواند همین کار را انجام دهد.
باب دافی، که بر برنامه AI Playground اینتل برای اجرای هنرهای هوش مصنوعی و چتباتهای محلی روی رایانه شخصی شما نظارت میکند، در توییتی اعلام کرد که جدیدترین درایور Arc این شرکت برای پردازندههای گرافیکی یکپارچه (Integrated GPUs) آن، اکنون قابلیت “shared GPU memory override” (لغو تنظیمات حافظه اشتراکی پردازنده گرافیکی) را ارائه میدهد که امکان تنظیم VRAM رایانه شما را فراهم میکند، به شرطی که پردازنده پشتیبانیشدهای داشته باشید.
این یه اتفاق مهم برای هوش مصنوعی و حتی بعضی از بازیهاست، هرچند که شاید در نگاه اول مشخص نباشه. تا الان، لپتاپهای دارای پردازنده اینتل Core، حافظه موجود رو به دو قسمت مساوی تقسیم میکردن: نصف برای سیستم عامل کامپیوتر و نصف دیگه برای VRAM. اگه یه لپتاپ اینتل Core با ۳۲ گیگابایت حافظه داشتین، ۱۶ گیگابایت اون به هوش مصنوعی و بازیها اختصاص پیدا میکرد. AMD مسیر متفاوتی رو در پیش گرفت: با اینکه لپتاپهای رایزن هم به طور پیشفرض همین کار رو انجام میدادن، کاربران میتونستستن از طریق نرمافزار Adrenalin شرکت AMD یا BIOS لپتاپ، VRAM رو به صورت دستی تنظیم کنن.
در کارهای روزمره اداری، این تقسیمبندی اهمیت چندانی نداره. اما برای یک مدل هوش مصنوعی، VRAM بیشتر به صورت نظری به معنای عملکرد بالاتره.

در آزمایشهای من با AMD Ryzen AI Max در ماه مارس، برای مثال، با اختصاص دادن ۲۴ گیگابایت از حافظه سیستم موجود در تبلت گیمینگ Asus ROG Flow Z13 به VRAM، عملکرد در برخی از بنچمارکهای هوش مصنوعی تا ۶۴ درصد افزایش یافت. آزمایش مشابهی با ۶۴ گیگابایت حافظه در داخل Framework Desktop، عملکرد را در زمینه هوش مصنوعی مولد تصویر (AI art)، چتباتها و برخی بازیها به طور چشمگیری بهبود بخشید.
برای یک مدل هوش مصنوعی، VRAM اساساً همان حافظه سیستم است. VRAM بیشتر به این معنی است که میتوانید یک چتبات هوش مصنوعی بزرگتر با تعداد پارامترهای بیشتری را اجرا کنید. به طور کلی، هوش مصنوعی با بیشترین تعداد پارامتر، پاسخهای دقیقتری ارائه میدهد؛ همچنین VRAM بیشتر امکان پردازش تعداد بیشتری از توکنها را فراهم میکند، هم به عنوان ورودی و هم به عنوان پاسخی که چتبات هوش مصنوعی ارائه میدهد. در اصل، اعداد بزرگتر بهتر هستند.
قرار دادن قابلیت Shared GPU Memory Override در نرمافزار گرافیک اینتل به این معنی است که میتوانید قبل از اجرای یک چتبات هوش مصنوعی، رم خالی را به عنوان VRAM اختصاص دهید. اگرچه من خودم این نرمافزار جدید را آزمایش نکردهام، اما فرض میکنم رفتار پیشفرض آن به این صورت باشد که مقدار کمی از رم (معمولاً ۸ گیگابایت) را برای ویندوز نگه دارد و بقیه را به VRAM اختصاص دهد. در حال حاضر، این یک فرآیند دستی است، اما به نظر میرسد که نرمافزارهای AI Playground و Graphics Software اینتل با هم کار کنند تا هنگام اجرای برنامه، حافظه را به صورت خودکار تغییر تخصیص دهند. تنها مشکل این است که تغییر تخصیص حافظه معمولاً نیاز به راهاندازی مجدد کامپیوتر دارد.
توجه داشته باشید که این قابلیت فقط در لپتاپهای دارای پردازنده گرافیکی Arc مجتمع کار میکند، نه کارتهای گرافیک مجزا.
برای استفاده از قابلیتهای جدید همچنان باید لپتاپی با حافظه قابل توجه خریداری کنید و کاربران گزارش میدهند (به نقل از VideoCardz) که این قابلیت تنها با پردازندههای اینتل Core Ultra سری ۲ کار میکند، نه با تراشههای “Meteor Lake” که در پردازندههای اینتل Core Ultra سری ۱ به کار رفتهاند. با این حال، این یک جهش بزرگ و بسیار لازم برای لپتاپهای اینتل است.






