در حالی که عمر ویندوز ۱۰ به پایان میرسد (EOL)، مایکروسافت میگوید که ویندوز ۱۱ را برای هوش مصنوعی طراحی میکند.

در حالی که عمر ویندوز ۱۰ به پایان میرسد (EOL)، مایکروسافت میگوید که ویندوز ۱۱ را برای هوش مصنوعی طراحی میکند.
مایکروسافت یک طرح اولیه طراحی جدید برای ویندوز ۱۱ منتشر کرده است که این بار آن را به عنوان یک سیستمعامل ساخته شده برای دوران هوش مصنوعی معرفی میکند. «دیگو باکا»، مدیر طراحی ویندوز، اصول طراحی جدیدی را تشریح میکند که راهنمای نسخههای آتی ویندوز خواهند بود، دقیقاً در زمانی که ویندوز ۱۰ به پایان عمر خود نزدیک میشود.
نطالب مشابه : آخرین اخبار مایکروسافت
به گزارش اپست به نقل از windowslatest ، طراحیهای مجدد ویندوز توسط مایکروسافت، از لحاظ تاریخی، هرگز در ابتدا مورد پذیرش جامعه کاربری قرار نگرفتهاند. این الگو در واقع به چندین دهه پیش باز میگردد. «ویستا» در ژانویه ۲۰۰۷ با تعداد زیادی زرق و برق بصری عرضه شد که بسیاری از کاربران احساس میکردند سرعت رایانه آنها را کاهش میدهد. «ویندوز ۷» در اکتبر ۲۰۰۹ از راه رسید و با یک دسکتاپ تمیزتر و سریعتر، اعتماد کاربران را بازگرداند.

مایکروسافت سپس با ویندوز ۸ در اکتبر ۲۰۱۲، با حرکت به سمت یک صفحهی شروع (Start screen) لمسی-محور، یک اقدام بسیار رادیکال انجام داد که به معنای حذف منوی شروع (Start menu) آشنا بود.

متأسفانه، این امر یک واکنش شدید به دنبال داشت که مایکروسافت را وادار کرد با عرضه ویندوز ۱۰ در جولای ۲۰۱۵، مسیر خود را اصلاح کند (یا تغییر دهد).

سپس این شرکت، «سیستم طراحی فلوئنت» (Fluent Design System) را در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد و آن را به تدریج (بخوانید: بسیار تدریجی) طی چند سال بعد در ویندوز، از جمله ویندوز ۱۱ در اکتبر ۲۰۲۱، اعمال کرد.
ویندوز ۱۱ در اکتبر ۲۰۲۱ به عنوان یک بازنگری بصری عمده عرضه شد، تا جایی که حتی با نزدیک شدن ویندوز ۱۰ به پایان عمرش (EOD)، بسیاری هنوز برای ارتقاء رایانههای شخصی خود به ویندوز ۱۱ مردد هستند.
بزرگترین مشکل من این است که مایکروسافت در مواد تبلیغاتی خود که دارای رنگهای پاستلی و طرحهای فلوئنت هستند، تمام و کمال به آن میپردازد، اما این امر در کل سیستمعامل هرگز یکدست و ثابت نیست.
با این وجود، بازنگریهای اخیر مانند آیکونهای جدید و فلوئنت آفیس مایکروسافت، در قلب من مورد ستایش قرار گرفتهاند. مایکروسافت برای حفظ این شتاب، اکنون یک طرح اولیه جدید طراحی برای ویندوز ۱۱ منتشر کرده است که بر هوش مصنوعی و شخصیسازی متمرکز است، که به جای «بازنگری اساسی»، یک جهتگیری ملایم است.
این پست وبلاگی در ۸ اکتبر منتشر شد و امروز توسط “ویندوز لیتست” مشاهده شده است.
مایکروسافت اصول طراحی جدید ویندوز ۱۱ خود را برای هوش مصنوعی به اشتراک میگذارد.
دیگو باکا، مدیر طراحی مایکروسافت، صحبتهای خود را با مقایسه ویندوز با یک خانه آغاز میکند. اگرچه در این مقایسه تا حدودی حقیقت وجود دارد، با ۱٫۵ میلیارد کاربر ویندوز و استفاده هر یک از ما از این سیستمعامل به عنوان جزء لاینفک زندگیمان، دلایلی وجود داشت که باور کنیم ویندوز به آرامی در حال دور شدن از احساس آشنا بودن است.
و مایکروسافت به دلیل فشار زیاد برای شرکتها و سازمانها در اینجا مقصر است. در طرف دیگر، مکاواس (macOS) قرار دارد که به طور فزایندهای کاربرپسندتر و مطلوبتر میشود، به ویژه با پردازندههای سری M.
با این حال، به دلیل هیاهوی اخیر در مورد هوش مصنوعی، این شرکت اکنون قصد دارد جنبههایی از ویندوز ۱۱ را با قالبگیری آن برای هوش مصنوعی طراحی کند.
مایکروسافت اعتراف میکند که با بازطراحی ویندوز ۸ مردم را ناامید کرد، اما این اتفاق دوباره رخ نخواهد داد.

این شرکت اعتراف میکند که با طراحی و قابلیت استفاده ویندوز ۸ کاربران زیادی را از دست دادند. آنها تلاش نخواهند کرد که همان اشتباهات را تکرار کنند، و پیامرسانی امروز حاکی از رویکردی ملایمتر به طراحی است، به طوری که اگر مردم از ویندوز ۱۰ که روزهای آخر عمر خود را سپری میکند، ارتقا دهند، احساس خواهند کرد که کاملاً در خانه خود هستند.
مدیر طراحی مایکروسافت در وبلاگ خود اشاره کرد: “عرضه ویندوز ۸ این موضوع را به شکلی مهم اثبات کرد. هنگامی که یک رابط کاربری کاملاً متفاوت از نسخه قبلی، از جمله حذف دکمه شروع (Start)، را معرفی کردیم، مردم گیج شدند.”
مایکروسافت ادغام هوش مصنوعی را به عنوان چیزی بومی و فطری معرفی میکند؛ چیزی که در جریان کار شما ترکیب میشود و نیازی نیست برای آن چیزهای جدیدی یاد بگیرید. اصول طراحی جدید ویندوز ۱۱ دیگر صرفاً به دنبال فروش فهرست ویژگیها نیست. بلکه در حال فروش یک جهتگیری است.
ما معتقدیم این مسیر، یک تغییر آهسته و بیسر و صدا به سمت یک ویندوز مبتنی بر هوش مصنوعی است.
مایکروسافت چهار اصل طراحی را در نظر گرفته است: نوآوری هدفمند (Intentional innovation)، صنعتگری + سیستمهای مقیاسپذیر (craft + scalable systems)، متناسب برای همه (tailored for all)، و امن، قابل اعتماد و منطبق با استانداردها از طریق طراحی (secure, trustworthy and compliant by design). مایکروسافت به وضوح نمیخواهد ما را با یک بازطراحی چشمگیر دیگر برای رابط کاربری ویندوز شوکه کند.
اگرچه اکثر مردم متوجه نیستند، ویندوز ۱۱ از زمان عرضه در اکتبر ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی تغییر کرده است.
این شرکت اکنون میگوید که تنها در صورتی تغییراتی در طراحی ایجاد خواهند کرد که تجربه کاربری را بهبود بخشند، و به عبارت دیگر، این به معنای کم و بیش همان طراحی است، اما با عناصری که به ما در استفاده از هوش مصنوعی کمک میکنند.
مایکروسافت در پست وبلاگ استدلال میکند: “امتحان کردن الگوهای طراحی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی… هنگامی که در یک محیط قابل تشخیص باشد، راحتتر است.”
مایکروسافت این اصل را “نوآوری هدفمند” مینامد و این روش شرکت برای اذعان به این نکته است که به جای نصب لوگوی کوپایلوت (Copilot) در همه جا، بهتر است ویژگیهای طراحی قاطعانهای را در جایی که استفاده از هوش مصنوعی منطقی است، اضافه کنند.

به عنوان مثال، تحت این اصل، مایکروسافت در وبلاگ خود ویدئویی را به اشتراک گذاشت که در آن یک منوی فرعی متنی (Contextual) هنگامی که نماد Copilot برای مدت طولانی فشرده (یا کلیک راست) میشود، ظاهر میشود و گزینههایی برای خلاصهسازی، توضیح دادن، یا بازنویسی آنچه روی صفحه است، وجود دارد. البته، کامپیوترهای شخصی معمولی ویندوز ۱۱ بدون NPU (واحد پردازش عصبی) هنوز این قابلیت را ندارند. اما ایده این است که تغییر زیادی در ظاهر وجود ندارد.
نماد برنامه Copilot مدتی است که وجود دارد، اما مایکروسافت میخواهد ما از آن طبیعی، شهودی، و هدفمند استفاده کنیم.
ویندوز همیشه برای کاربران حرفهای طراحی شده است، کاربرانی که میانبرهای صفحهکلید را مانند رمز عبور دستگاه خودپرداز (ATM) خود به یاد میآورند. اما اکنون، هر کسی یک کامپیوتر در جیب خود دارد، و اکثر کاربران ویندوز میانبرها را به خاطر نمیآورند. با این حال، آنها بهطور غریزی دکمه پاور گوشی هوشمند خود را طولانی فشار میدهند تا جِمینی (Gemini) یا سیری (Siri) را فرا بخوانند.
این نوع تغییری است که مایکروسافت در نظر دارد کاربرانش در ویندوز ۱۱ ایجاد کنند.
مایکروسافت، طراحی فلوئِنت (Fluent)، انیمیشنهای بیشتر، و همافزایی (synergy) عمیقتر را وعده میدهد.

سالهاست که مایکروسافت میگوید که کاملاً به سمت طراحی روان (Fluent design) میروند، و این داستان دوباره تکرار شده است. اما بحث را عوض میکنم، و من معتقدم این بار مایکروسافت واقعاً جدی است، به خصوص که اکنون دنیا به سمت یک طراحی خوشمنظرتر با جلوههای عمق در حال حرکت است، که این مدیون “شیشه مایع” (Liquid Glass) اپل است، که در واقع، یک کپی مستقیم از طراحی آئرو (Aero) سال ۲۰۰۶ در ویندوز ویستا (Windows Vista) میباشد.
پردازندههای آن زمان برای چنین عناصر رابط کاربری پرمخاطبی آماده نبودند، اما دیگر چنین نیست.
مایکروسافت مطمئن است که میداند چه چیزی برای کاربر مقدس است، و چنین تجربههای کاربری هیچ تغییری در طراحی نخواهند دید. هدف این است که ویندوز «مفید، قابل استفاده و خواستنی» باشد. میتوان گفت که این شرکت در دو مورد اول موفق شده است، اما «خواستنی بودن» چیزی نیست که ویندوز به آن شهرت داشته باشد.

با این حال، این شرکت ۵۰ ساله امیدوار است که با تمرکز بیشتر بر انیمیشنها و انتقالهای روان (Fluent)، همراه با ادغام بهتر در محصولات و خدمات مایکروسافت، و همچنین، انتظار میرود، ایجاد یک اکوسیستم منعطف و متصل با تجربیات جدید مبتنی بر هوش مصنوعی (AI)، اوضاع را تغییر دهد و بهبود بخشد.

برنامههای کلاسیک مانند مایکروسافت پینت (Microsoft Paint) و نوتپد (Notepad) شاهد پیشرفتهای عظیمی در طراحی و عملکرد بودهاند، و طبق گفتههای مایکروسافت، میتوان انتظار داشت که همه برنامههای قدیمی، قابلیتهای هوش مصنوعی بیشتری دریافت کنند که «کارهای روزمره را آسانتر میکنند

ترجمه به فارسی
نقشه این است که از الگوهای طراحی، کنترلها و عناصر آشنا در ویندوز و برنامههای مایکروسافت استفاده شود. این ویژگیهای جدید احتمالاً توسط هوش مصنوعی (AI) قدرت میگیرند. اما این شرکت ممکن است با رویکرد «یکبار یاد بگیر، همهجا استفاده کن» بتواند از واکنش منفی کاربران جلوگیری کند؛ رویکردی که اساساً به این معناست که تجربه کاربری توابع هوش مصنوعی در ویندوز، بر اساس «عادات دیرینه» ۱.۵ میلیارد کاربر آن خواهد بود.
مایکروسافت اکنون یک رویکرد یکپارچه برای توسعه محصول در اختیار دارد که ما را قادر میسازد Copilot و Microsoft 365 را در جریان کاری خود ادغام کنیم. و این شرکت قصد دارد آن را با «ساخت + سیستمهای مقیاسپذیر» گسترش دهد.
مایکروسافت تجربیات هوش مصنوعی شخصیسازیشده در ویندوز ایجاد میکند
سومین اصل طراحی مایکروسافت، که آن را «متناسب برای همه» مینامد، در مورد تغییر طرحبندی و اولویتهای ویندوز بر اساس کاری است که شما انجام میدهید. مدیر طراحی این شرکت در مورد یک «سیستم هوش مصنوعی فوقمتنی» صحبت میکند که ویندوز را برای خدمت به «نیازهای خاص شما» تطبیق میدهد.
اخیراً، ما حالت جدید بازی دستی (Handheld Gaming mode) ویندوز ۱۱ را در دستگاه Xbox Ally دیدهایم، اما این شرکت میگوید که ویندوز قابل سفارشیسازی خواهد بود و به نسخههای آینده سیستمعامل اشاره میکند که دارای حالت بازی (gaming mode)، حالت سازنده (creator mode) یا حالت بهرهوری (productivity mode) خواهند بود، همگی در رایانه شخصی شما که بر اساس نحوه استفاده شما تطبیق پیدا میکنند. البته، این تجربیات توسط هوش مصنوعی تقویت و شخصیسازی خواهند شد.
امنیت به عنوان بخشی از طراحی
هیچ صحبتی در مورد هوش مصنوعی بدون اشاره به امنیت کامل نیست. و مایکروسافت در زمینه حریم خصوصی و امنیت، به ویژه در مورد هوش مصنوعی، با انتقادات غریبه نیست.
مایکروسافت اشتیاق فزاینده مردم به هوش مصنوعی را درک میکند، اما همچنین اذعان دارد که حریم خصوصی یک مانع بزرگ است که کاربران را از امتحان تجربیات جدید هوش مصنوعی، مانند Recall، بازمیدارد؛ ویژگیای که به دلیل نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی ماهها به تعویق افتاد.

این واقعیت که هرچه یک هوش مصنوعی (AI) اطلاعات بیشتری درباره شما بداند، مفیدتر میشود، قابل دور زدن نیست. با این حال، هیچکس نمیخواهد به طور صریح اطلاعات خود را در اختیار هوش مصنوعی قرار دهد و راهحل مایکروسافت در اینجا این است که تجربههای هوش مصنوعی در ویندوز را «از طریق طراحی، امن، قابل اعتماد و مطابق با استانداردها» کند.
این شرکت میگوید که اقدامات امنیتی را در مراحل اولیه توسعه هر محصولی در ویندوز لحاظ میکند. واضح است که مایکروسافت میخواهد هوش مصنوعی را به عنوان چیزی که از نظر ساختاری ایمن و مطابق با استانداردها است، معرفی کند و بزرگترین شرکت نرمافزاری جهان قصد دارد این کار را با هماهنگ کردن گفتهها و اعمال خود انجام دهد.
اصول طراحی ویندوز ۱۱ چه معنایی برای ویندوز ۱۲ دارند
ویندوز ۱۱ در زمانی عرضه شد که هوش مصنوعی هنوز یک کلمه پر سر و صدا نبود. اگرچه مایکروسافت هنوز هیچ حرفی درباره ویندوز ۱۲ نزده است، ما معتقدیم که بهروزرسانی بزرگ بعدی این سیستم عامل، آگاهی از بافتار (Context-awareness) خواهد بود. اگر ویندوز ۱۱ فراتر از کیبورد و ماوس میرود، ویندوز ۱۲ (در صورت وقوع) احتمالاً یک سیستم عامل عاملیتمحور (agentic OS) خواهد بود که از ورودیهای صوتی، بصری و لمسی استفاده میکند.
با توجه به اینکه به زودی مرورگرهای اج (Edge) و کروم (Chrome) حالتهای مرور عاملیتمحور را خواهند داشت، ممکن است زمان زیادی طول نکشد تا مردم «عادتهای طولانیمدت» جدیدی ایجاد کنند، و شاید آن موقع باشد که مایکروسافت احساس کند زمان مناسبی برای عرضه ویندوز ۱۲ فرا رسیده است.
در هر صورت، من انتظار دارم که مایکروسافت هنگام توسعه ویندوز ۱۲، همین اصول طراحی را حفظ کند. فرض بر این است که طراحی فلوئنت (Fluent design) به همراه هوش مصنوعی بافتاری (contextual AI) و حالت عاملیتمحور (agentic mode) در خط مقدم خواهند بود.
با ورود ویندوز ۱۰ به فاز پایان عمر خود، مایکروسافت فرصت کوتاهی دارد تا انتظارات را برای نسخههای آتی ویندوز ۱۱، تا زمان عرضه ویندوز ۱۲، مجدداً تنظیم کند.
با این حال، با خواندن بین خطوط، مشخص است که این شرکت هنوز قصد انجام هیچ کار رادیکالی ندارد. من انتظار هیچ آزمایش بصری پر سر و صدایی مانند ویندوز ۸ را ندارم، و همچنین هیچ اشارهای به برنامههای زمانی برای اعمال تغییرات ذکر شده در ویندوز ۱۱ نشده است.
در حال حاضر، مایکروسافت فقط میخواهد ویندوز برای کاربرانش آشنا باقی بماند، در حالی که حس بومی بودن را به هوش مصنوعی ببخشد.






