گوگل با اضافه کردن هزینه های توسعه دهندگان جدید در اتحادیه اروپا از اپل پیروی می کند
به عنوان بخشی از قانون بازارهای دیجیتال، از توسعه دهندگانی که کاربران را به خارج از فروشگاه Play هدایت می کنند، هزینه دریافت می کند.
به گزارش اپست به نقل از اینجگت،دیروز گوگل تغییراتی را که برای انطباق با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) انجام خواهد داد که از امروز اجرایی می شود را تشریح کرد. با این حال، یکی از جزئیات مهمی که نادیده گرفته شد، این بود که آیا از توسعه دهندگانی که کاربران خارج از Play Store را به سمت بارگذاری برنامه ها هدایت می کردند یا خیر، هزینه دریافت می کرد یا خیر – و اگر چنین است، چه مقدار.
اکنون، گوگل فاش کرده است که حتی اگر توسعهدهندگان از Play Store استفاده نکنند، هزینهای را دریافت میکند، درست مانند کاری که اپل با App Store انجام داد. با توجه به جزئیات جدیدی که در بخش راهنمای کنسول Play یافت می شود، شرکت دو کارمزد جدید دریافت می کند:
هزینه خرید اولیه ۱۰٪ برای خریدهای درون برنامه ای یا ۵٪ برای اشتراک به مدت دو سال. این نشان دهنده ارزش Play است که در تسهیل جذب کاربر اولیه ارائه شده است.
هزینه خدمات مداوم ۱۷٪ برای خریدهای درون برنامه ای یا ۷٪ برای اشتراک. این خدمات مستمر Play مانند کنترلهای والدین، امنیت، پیشگیری از کلاهبرداری و بهروزرسانیهای برنامه را پوشش میدهد.
در صورت موافقت کاربران، توسعهدهندگان میتوانند پس از دو سال از هزینههای جاری انصراف دهند، اما سرویسهای فعلی Play دیگر اعمال نمیشوند. گوگل اعلام کرد: «از آنجایی که کاربران برنامه را از طریق Play با انتظار خدماتی مانند کنترل والدین، اسکن امنیتی، جلوگیری از کلاهبرداری و بهروزرسانیهای مداوم برنامه خریداری کردند، توقف خدمات نیز مستلزم رضایت کاربر است».
گوگل نمودار زیر را برای نشان دادن نحوه اعمال هزینه ها بر روی یک برنامه فرضی “Fantastiq” گنجانده است:
با این کار، گوگل رویکرد مشابهی را با اپل در پیش گرفته است که کمیسیون های App Store را کاهش داد اما هزینه های جدیدی را معرفی کرد. یعنی، اپل برای تراکنشهایی که از طریق فروشگاهش انجام میشود، کارمزد جدید ۳ درصدی «پردازش پرداخت» را اعمال کرد. و یک «هزینه فناوری اصلی» جدید، پس از ۱ میلیون نصب اول، هزینه ثابتی ۰٫۵۰ یورو برای همه دانلودهای برنامه دریافت می کند، صرف نظر از اینکه از App Store یا یک وب سایت شخص ثالث باشد.
گوگل هزینهها را با تبلیغ ارزشی که در اکوسیستم اندروید ارائه میکند، توجیه میکند: «هزینههای Play از سرمایهگذاری ما در Android و Google Play پشتیبانی میکند و ارزش ارائهشده توسط Android و Play را منعکس میکند، از جمله اینکه ما را قادر میسازد اندروید را بهصورت رایگان توزیع کنیم و به طور مداوم در حال رشد باشیم. مجموعهای از ابزارها و خدماتی که به توسعهدهندگان کمک میکند تا کسبوکارهای موفقی بسازند، در حالی که پلتفرمهای ما را برای میلیاردها کاربر در سراسر جهان ایمن و ایمن نگه میدارند.”
تیم سوئینی، مدیر عامل Epic، دیروز، قبل از اینکه هزینه های جدید به صورت عمومی منتشر شود، پست گوگل در مورد رعایت DMA را مورد انتقاد قرار داد. “گوگل برنامه های انطباق مخرب خود را برای قانون DMA اروپا اعلام کرد… به نظر می رسد سیاست ضد فرمان غیرقانونی آنها با یک مالیات جدید Google بر تراکنش های وب جایگزین می شود. احتمالاً به زودی خواهیم فهمید که او و سایر توسعه دهندگان چگونه به این قانون واکنش نشان می دهند.