بازار، فروشندگان ابر را مجبور به کاهش هزینههای خروج داده میکند
این امر میتواند جابهجایی بین ابرها را آسانتر کند.
به گزارش اپست به نقل از تک کرانچ ، در ماههای اخیر، سه غول بزرگ فروشنده ابر – آمازون، مایکروسافت و گوگل – هزینههای خروج داده خود را کاهش دادهاند. هزینه خروج داده، نوعی مالیات است که شرکتهای ابر از مشتریان خود برای انتقال دادههایشان به فروشنده دیگری دریافت میکنند. این روشی برای حفظ مشتریان فعلی است، اما روشی ناشیانه است و به طور دقیق، باعث ایجاد حسن نیت نمیشود.
با ورود تعدادی از عوامل به بازی، مانند واقعیت دنیای چندابری، محیط نظارتی سختگیرانهتر و واکنش منفی مصرفکنندگان، این شرکتها با کاهش این هزینهها، هرچند با قید و شرطهای فراوان و کمی اصطکاک، شروع به درک اشتباه خود کردهاند. برای مثال، محدودیتهایی برای نوع دادهای که میتوانید جابهجا کنید وجود دارد و برای خارج کردن دادههای خود از ابر، نیاز به برقراری ارتباط با فروشنده و درخواست خروج دارید. اما حداقل یک شروع است.
جان دینسد، تحلیلگر ارشد و مدیرعامل در Synergy Research، شرکتی که بازار زیرساخت ابری را ردیابی میکند، میگوید این تغییر عقیده، در واقع اذعانی به تغییر دینامیک بازار است. “فکر میکنم این یک پیشرفت طبیعی بازار است. با داغ شدن رقابت واقعی، به نفع ارائهدهندگان ابر نخواهد بود که بیش از حد محافظهکار به نظر برسند.” دینسدייל به TechCrunch گفت: «دادن آنچه مشتریان میخواهند، تنها استراتژی تجاری درست است. در دنیای فناوری اطلاعات در چند سال گذشته، شرکتهای قدیمی که سعی کردهاند به روشهای قدیمی انجام کار بچسبند، عملکرد خوبی نداشتهاند.»
جیک گراهام، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Bobsled، یک استارتآپ که به مشتریان در انتقال داده بین ابرها کمک میکند، میگوید همچنین واضح است که ما در حال حرکت به سمت دنیای چندابری هستیم که در آن حذف موانع مربوط به جابهجایی داده بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. نقش او او را در خط مقدم این موضوع قرار میدهد.
«در دنیای ابر اولیه، سه فروشنده اصلی ابر واقعاً در تلاش برای ساختن چیزی شبیه به باغهای محصور بودند و تا زمانی که روی آنها میساختید، همه چیز عالی بود. اما عبور از این موانع [با هزینههای خروج داده] برای جابهجایی به ابر دیگری، برای مشتریان بسیار دشوار بود.»
گراهام ادامه میدهد: «این تغییر رویکرد از سوی فروشندگان ابر، خبر خوبی برای مشتریان است، زیرا به آنها انعطافپذیری بیشتری میدهد و قفل شدن در یک ابر خاص را کاهش میدهد.»
آنها برای جابهجایی به ابر دیگری، برای مشتریان بسیار دشوار بود.»
گراهام ادامه میدهد: «این تغییر رویکرد از سوی فروشندگان ابر، خبر خوبی برای مشتریان است، زیرا به آنها انعطافپذیری بیشتری میدهد و قفل شدن در یک ابر خاص را کاهش میدهد.»
گراهام میگوید: «این موضوع [هزینههای خروج داده] واقعاً برای آنها چالشبرانگیز بود. زیرا آنها با مخالفت قابل توجهی از سوی مشتریان سازمانی خود روبرو میشوند که میگویند هیچ دنیایی وجود ندارد که یک شرکت جهانی از چندین پلتفرم استفاده نکند.» او میگوید که دریافت این هزینهها مانع قابل توجهی برای انتقال داده ایجاد میکند و به اشتراک گذاری آن با مشتریان و حتی بین بخشهای مختلف داخل یک شرکت هم دشوار میکند.
رودینا سسری، بنیانگذار و شریک مدیریتی در Glasswing Ventures، میگوید این تغییر تا حدی به دلیل فشارهای نظارتی است، اما تنها دلیل آن نیست. او گفت: «در سطح بالا، ظهور این مقررات توضیح نسبتاً سادهای برای تغییر ناگهانی رفتار است. با این حال، من فکر میکنم همچنین گفتن این نکته مهم است که این تغییر زبان به صورت پیشگیرانه چه ظاهری دارد و چگونه گوگل از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی در برابر Azure استفاده کرده است. او گفت: «اگر این شرکتها نابودی هزینههای خروج داده را اجتنابناپذیر میدانند، پس گوگل قطعاً از مزیت پیشگام بودن برای معرفی خود به عنوان ابر ‘کمتر محدودکننده’ و جذب مشتریان در مراحل اولیه برخوردار است.»
سسری گفت: «بهصورت استعاری، دینامیک بازار در حال دور شدن از تنبیه و بازگشت به سمت تشویق است. اکنون که مجازات هزینههای خروج داده در حال حذف شدن است، مشتریان ابر که به دنبال تغییر ارائهدهنده هستند، باید از طریق ویژگیهای نوآورانه و در دسترس حفظ شوند.»
دیوید لینتیكوم، مشاور قدیمی ابر، میگوید در حالی که این اظهارات اخیر یک حرکت روابط عمومی خوشایند است، اما به مردم هشدار میدهد که صورتحسابهای خود را با دقت بررسی کنند، زیرا هزینههای خروج داده تنها مشکل نیستند. «این یک غافلگیری خوب است، اما لزوماً نتیجهبخش نیست. مشتریان باید هزینهها را به طور کلی در نظر بگیرند.» لینتیكوم به TechCrunch گفت: «به عبارت دیگر، ما برای خدماتی که از آنها استفاده میکنیم چه چیزی پرداخت میکنیم؟ ما برای هزینههای شبکه، هزینههای خروج داده، و تمام هزینههای پنهان دیگری که همراه با چیزی است که مردم آن را هزینههای اضافی از ارائهدهندگان ابر مینامند، چه چیزی پرداخت میکنیم؟»
اما این موضوع ممکن است به اندازه مشتریان سازمانی بزرگ، بر استارتآپها تأثیر نگذارد. سسری گفت: «در یک اکوسیستم ابری، اجزای در حال حرکت بیشتری نسبت به صرفاً ذخیرهسازی وجود دارد، مانند خدماتی که برای مقیاسگذاری و امنیت مورد نیاز هستند، و بزرگترین شرکتها زیرساختهای محکمی را ساختهاند که باز کردن آنها میتواند دشوار باشد. با این حال، تجربه استارتآپها قطعاً بهبود مییابد، زیرا اکنون ارائهدهندگان باید برای جلب وفاداری بلندمدت، بیشتر به سمت ویژگیهای نوآورانه و بهبود رضایت مشتری تمایل پیدا کنند.»
گراهام که تجارت اصلی او کمک به انتقال داده است، کل مدل تجاری خود را تحت تأثیر این هزینهها میبیند. او میگوید تغییرات اخیر یک گام کوچک اما مهم است، اما او همچنین آیندهای را میبیند که در آن تشخیص اینکه چه چیزی هزینه خروج داده است و چه چیزی نیست، به طور فزایندهای دشوار میشود، که میتواند منجر به نابودی نهایی این هزینهها شود.
این به این دلیل است که مهاجرتها زمان زیادی میبرند. این یک قطع ارتباط تمیز مانند «من در AWS بودم و حالا در GCP هستم» نیست. این یک فرآیند طولانی در طول سالها است که در آن منابع دادهای که نیاز به برقراری ارتباط دارند در هر دو ابر برای مدتی باقی میمانند و در نتیجه همچنان مشمول هزینههای خروج داده میشوند.