• امروز : شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : Saturday - 26 April - 2025
امروز 0
6

سرنوشت سری GeForce RTX 50 انویدیا در دستان DLSS 4 است.

  • کد خبر : 17218
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۸:۴۸
سرنوشت سری GeForce RTX 50 انویدیا در دستان DLSS 4 است.

سرنوشت سری GeForce RTX 50 انویدیا در دستان DLSS 4 است. به گزارش اپست به نقل از pcworld ، کارت‌های گرافیک GeForce RTX 5090 و RTX 5080 انویدیا واقعی هستند، و خب، در نگاه اول آنقدرها هم که خیلی از گیمرها انتظار داشتند، خارق‌العاده نیستند – حداقل زمانی که از DLSS 4 استفاده نمی‌کنید. که […]

به گزارش اپست به نقل از pcworld ، کارت‌های گرافیک GeForce RTX 5090 و RTX 5080 انویدیا واقعی هستند، و خب، در نگاه اول آنقدرها هم که خیلی از گیمرها انتظار داشتند، خارق‌العاده نیستند – حداقل زمانی که از DLSS 4 استفاده نمی‌کنید.

که این موضوع برای کارت گرافیک ۵۵۰ دلاری RTX 5070 که به نظر می‌رسید گیمرها خیلی به آن علاقه داشتند، چه معنایی دارد، و اینکه آیا کل سری RTX 50 می‌تواند به یک شکست تبدیل شود اگر قابلیت جدید و فوق‌العاده‌ی Multi Frame Generation در DLSS 4 نتواند به سرعت محبوبیت پیدا کند. (که باید!) و من اعدادی دارم که ترس‌هایم را ثابت می‌کنند.

اینستاگرام اپست

سری RTX 50 مبتنی بر معماری “بلک‌ول” (Blackwell) در مقایسه با نسل قبلی، بهبود چشمگیری در ارزش یا عملکرد رندرینگ ارائه نمی‌دهد. کارت گرافیک GeForce RTX 5090 با زور و فشار خودش را به صدر جدول بنچمارک‌ها می‌رساند، آن هم به لطف افزایش ۳۳ درصدی هسته‌های CUDA نسبت به RTX 4090. این افزایش هسته‌ها به آن کمک می‌کند تا ۲۷ درصد سرعت بیشتری در رزولوشن ۴K داشته باشد، اما در ازای آن ۱۸ درصد افزایش قیمت و مصرف برق بسیار بالاتری را به همراه دارد. این کارت قطعا خشن و قدرتمند است، اما برای یک نسل جدید، حرفی برای گفتن ندارد.

کارت RTX 5080 کمتر впечатляющий است و تنها ۱۵ درصد عملکرد بهتری نسبت به RTX 4080 Super جایگزین خود در رزولوشن ۴K و ۱۱ درصد بهبود ناچیز در رزولوشن ۱۴۴۰p ارائه می‌دهد. به علاوه، با وجود قیمت ۱۰۰۰ دلاری، همچنان فقط ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR7 دارد. حرفی برای گفتن ندارد.

البته در کنار این موضوع، افزایش عملکرد چشمگیری توسط DLSS 4 جدید انویدیا و به طور خاص، ویژگی Multi Frame Generation آن ارائه می‌شود. DLSS نام مجموعه‌ای از ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است که از هسته‌های Tensor اختصاصی در کارت‌های گرافیک RTX بهره می‌برد و توسعه‌دهندگان می‌توانند آن را در بازی‌های خود قرار دهند. DLSS شامل ویژگی‌هایی مانند ارتقاء مقیاس با هوش مصنوعی برای افزایش عملکرد، “بازسازی پرتو” برای بهبود ظاهر بازی‌های ray traced و افزودن فریم‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی برای افزایش نرخ فریم است. ما تمام فناوری DLSS 4 را در اینجا توضیح داده‌ایم.

ویژگی جدید Multi Frame Generation برای پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 50 تا سه فریم هوش مصنوعی را بین دو فریم “به طور سنتی” رندر شده قرار می‌دهد تا نرخ فریم و نرمی بصری را به شدت افزایش دهد. فریم‌های فشرده‌ای که تولید می‌کند، می‌تواند حتی بازی‌های پردردسر مانند Star Wars Outlaws را به روانی بازی افسانه‌ای Doom 2016 تبدیل کند. همانطور که در بررسی RTX 5090 گفتم، این یک تغییر واقعی و literal در بازی است و از روز اول در ۷۵ بازی و برنامه کاربردی کار خواهد کرد.

مطالب خواندنی :  هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، مطالعه تک مولکول‌ها را ساده‌تر کرده است

اما RTX 5080 نشان می‌دهد که Nvidia حاضر است موجودیت یک کارت گرافیک کامل را روی وعده DLSS 4 شرط ببندد. و RTX 5080 تنها کارت گرافیک در این میان نیست.

نگرانی در مورد سری RTX 5070 کمی پس از معرفی نسل Blackwell توسط Nvidia، ما مشخصات سری RTX 50 را تجزیه و تحلیل کردیم و تلاش کردیم تخمین بزنیم که بهبودهای “سنتی” بازی در کجا قرار خواهند گرفت. ما خیلی به هدف نزدیک شدیم و حدس زدیم که RTX 5090 تقریباً ۳۳ درصد سریع‌تر خواهد بود (که در نهایت ۲۷ درصد شد) و ۵۰۸۰ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد سریع‌تر خواهد بود ..

چگونه این کار را کردیم؟ ساده است: ما به سادگی تعداد هسته‌های CUDA آنها را با نسل‌های قبلی مقایسه کردیم و فضای کمی برای قدرت بیشتر و سرعت کلاک بالاتر در نظر گرفتیم. پردازنده‌های گرافیکی Blackwell با استفاده از همان فرآیند ۴N در TSMC ساخته می‌شوند، بنابراین هیچ افزایش آسانی از جهش گره ترانزیستور وجود نداشت. و به جای اولویت دادن به دستاوردهای عملکرد سنتی، انویدیا بیشتر توجه خود را بر تقویت هسته‌های تانسور هوش مصنوعی سری RTX 50 متمرکز کرد تا ویژگی لذت‌بخش DLSS 4 Multi Frame Generation در DLSS 4 و همچنین فناوری‌های آینده‌نگر بیشتری مانند Neural Rendering و Mega Geometry را در خود جای دهد.

دوباره: DLSS 4 خیلی بیشتر از فقط “فریم‌های جعلی” است. این ویژگی به طور چشمگیری روان بودن و نرمی بازی را در تست‌های بازی ما در چند بازی که قبل از عرضه در اختیار مطبوعات قرار گرفت، بهبود بخشید. ارتقاء مقیاس هوش مصنوعی در حال حاضر رندر بومی را از بین می‌برد و منطقی است که انویدیا آن را در نسلی که تیم Radeon AMD از قبل اعتراف کرده است که بالاترین عملکرد را هدف قرار نمی‌دهد، در اولویت قرار دهد.

اگر رویای DLSS 4 محقق نشود – اگر بقیه ۷۵ بازی زمان عرضه، مصنوعات بصری یا اشکالات برجسته‌تری از آنچه دیده‌ایم نشان دهند، اگر گیمرها تأخیر اضافی مورد نیاز فریم‌های هوش مصنوعی را رد کنند، و هزاران “اگر” دیگر – سری RTX 50 می‌تواند به یکی از ناامیدکننده‌ترین نسل‌های GPU در حافظه اخیر تبدیل شود.

سرنوشت سری GeForce RTX 50 انویدیا در دستان DLSS 4 است.

ما قبلاً دیده‌ایم که تعداد هسته‌های CUDA با عملکرد RTX 5090 و ۵۰۸۰ مرتبط است. این نشانه خوبی برای سری RTX 5070 نیست، علی‌رغم اینکه ۵۰ دلار ارزان‌تر از قبل قیمت‌گذاری شده است – اگرچه توجه داشته باشید که دوباره، اینها فقط تخمین هستند و می‌توانند نادرست باشند.

پروژه مشابه CUDA کارت RTX 5070 Ti با قیمت ۷۵۰ دلار را به عنوان “ستاره” این نسل معرفی می‌کند، با حدود ۱۷ درصد افزایش نسبت به نسل قبلی خود، به علاوه ارتقاء ظرفیت حافظه، پهنای باند و سرعت که می‌تواند به افزایش بیشتر عملکرد کمک کند. افزایش عملکرد حدود ۲۰ درصدی نسبت به نسل قبلی، از نظر پیشرفت، همچنان نسبتاً ناچیز است، اما بهبود ملموس‌تری است.

مطالب خواندنی :  NVIDIA در حال آزمایش اپلیکیشنی است که GeForce Experience و Control Panel را یکپارچه می کند

اگر تخمین‌های ما همچنان درست باشند، استقبال از RTX 5070 با قیمت ۵۵۰ دلار می‌تواند حتی سردتر باشد؛ این GPU فقط ۴ درصد هسته بیشتر از ۴۰۷۰ فعلی دارد. همچنین به همان ۱۲ گیگابایت حافظه نسل قبلی خود پایبند است، البته از نوع سریع‌تر GDDR7. باید منتظر بمانیم و ببینیم که هنگام عرضه در اواخر بهار چگونه در دنیای واقعی عمل می‌کند، اما ۵۰۷۰ این پتانسیل را دارد که افزایش ناچیز نسل به نسل RTX 5080 را در مقایسه با آن بسیار بزرگ‌تر نشان دهد.

انویدیا هنوز GPUهای پایین‌رده‌تر را معرفی نکرده است. آنچه از GPU لپ‌تاپ RTX 5070 دیده‌ایم، ما را در مورد RTX 5060 نگران می‌کند، زیرا یک کارت گرافیک با فقط ۸ گیگابایت VRAM در سال ۲۰۲۵ کافی نیست. تا زمانی که کارت معرفی و آزمایش شود، نمی‌توانیم در مورد آن زیاد اظهار نظر کنیم.

آنچه مشخص است این است که عملکرد رندر سنتی Blackwell تغییر چندانی ایجاد نمی‌کند. سری RTX 50 برای آینده‌ای تقویت‌شده توسط هوش مصنوعی ساخته شده است و موفقیت یا شکست آن به میزان استقبال از DLSS 4 بستگی خواهد داشت.

خبر خوب! من شخصاً عاشق قابلیت Multi Frame Gen در DLSS 4 هستم. آدام پاتریک مورای و ویل اسمیت، همکاران من در تیم ویدیویی PCWorld که هفته‌ها مشغول تست GPUهای سری RTX 50 بوده‌اند نیز همین نظر را دارند. اگر می‌خواهید نظرات عمیق‌تر ما را بشنوید، گفتگوی طولانی ما در مورد DLSS 4 را در ویدیوی زیر که دارای مُهر زمانی است، بررسی کنید.

اما اشتباه نکنید: کل خط تولید RTX 50-series انویدیا شرط می‌بندد که دستاوردهای عظیم و مبتنی بر هوش مصنوعی DLSS 4 در روان بودن و نرخ فریم، مورد استقبال گیمرهای رایانه شخصی قرار خواهد گرفت. و این در واقع یک ریسک است.

DLSS 4 در طول آزمایش‌ها مرا شگفت‌زده کرد، اما بسیاری از گیمرهای رایانه شخصی، فریم‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی را «فریم‌های جعلی» می‌نامند. «تولید تک فریم» سری RTX 40 در زمان عرضه به دلیل اشکالات بصری و نگرانی‌های مربوط به تأخیر با انتقادات تندی روبرو شد. من در تجربه عملی خود با «تولید چند فریم» (MFG) موارد بسیار کمتری از این موارد را دیده‌ام – یا شاید آنها به سادگی خیلی سریع از نظرم گذشته‌اند، زیرا با نرخ فریم بسیار بالایی تولید می‌شوند.

مطالب خواندنی :  دانشمندان شواهد اثبات وجود «زمان منفی» را کشف کردند

ما فقط به تعداد انگشت‌شماری از بازی‌های مجهز به MFG دسترسی داشته‌ایم و در نسل گذشته، «تولید تک فریم» DLSS 3 بسته به بازی‌ای که انجام می‌دهید، می‌توانست بسیار خوب یا بسیار بد باشد. (به عنوان مثال، Microsoft Flight Sim به طور بدنامی با مشکل متن‌های glitchی داشت). در دسترس قرار دادن DLSS 4 در ۷۵ بازی و برنامه در زمان راه‌اندازی، نرم‌افزار زیادی را برای آزمایش در اختیار گیمرها قرار می‌دهد که عالی و پیشرفت بزرگی نسبت به هنجارهای گذشته است، اما هنوز مشخص نیست که آیا همه آنها عملکردی به همان اندازه عالی مانند Cyberpunk 2077، Star Wars Outlaws و Alan Wake 2 ارائه می‌دهند یا خیر.

سرنوشت سری GeForce RTX 50 انویدیا در دستان DLSS 4 است.

نحوه فعال کردن DLSS 4 در همه این بازی‌ها لزوماً واضح نخواهد بود. در حالی که برخی از بازی‌ها توسط توسعه‌دهندگان برای DLSS 4 به‌روزرسانی می‌شوند، بسیاری از ۷۵ بازی و برنامه به شما نیاز دارند که گزینه‌های “DLSS Override” را در اعماق برنامه Nvidia فعال کنید، که به نرم‌افزار می‌گوید فایل‌های DLSS 3 قدیمی‌تر را با قابلیت‌های DLSS 4 جدید جایگزین کند.

آیا گیمرها می‌دانند که این کار را انجام دهند؟ آیا آن بازی‌های DLSS Override به اندازه بازی‌های بومی DLSS 4 روان اجرا می‌شوند؟ آیا کارت‌های سطح پایین‌تر مانند RTX 5070 و ۵۰۶۰ عملکرد خام کافی برای رسیدن به ۶۰ فریم در ثانیه یا بیشتر، خط پایه مورد نیاز برای کاهش MFG (تأخیر ناشی از حرکت فریم) که باعث تأخیر ویرانگر و شناور می‌شود، ارائه می‌دهند؟ آیا توسعه‌دهندگان برای افزودن DLSS 4 به بازی‌های بیشتر هجوم می‌آورند؟

انویدیا به وضوح روی “بله” به همه موارد بالا شرط می‌بندد. از آنچه من بازی کرده‌ام، DLSS 4 می‌تواند تجربه‌های بازی بهشتی و سریع را ارائه دهد که به سادگی با رندر سنتی غیرممکن است. اما اگر انویدیا نتواند گیمرها را متقاعد کند که فریم‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی چیزی بیش از صرفاً “فریم‌های جعلی” هستند، کل سری GeForce RTX 50 می‌تواند به عنوان یک شکست در نظر گرفته شود – زیرا همانطور که قبلاً از RTX 5080 و ۵۰۹۰ دیده‌ایم، انویدیا آینده این نسل را روی هوش مصنوعی و DLSS شرط بسته است، نه رندر سنتی.

فروشگاه کوکوهوم
لینک کوتاه : https://www.appest.ir/?p=17218

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.