اولین ماموریت خدمه دار استارلینر در تاریخ ۱ ژوئن پرتاب خواهد شد… شاید
به گزارش اپست به نقل از انجگت ، اولین پرواز سرنشین دار کپسول استارلاینر شرکت بوئینگ، بیش از دو هفته پس از تاریخ پرتاب اولیه آن، همچنان انجام نشده است و حداقل یک هفته دیگر انتظار و بلاتکلیفی وجود دارد. ناسا دیشب اعلام کرد که تیم استارلاینر اکنون با توجه به اینکه مهندسان در اوایل این ماه نشتی هلیوم را از سیستم پیشران کشف کردند، تاریخ پرتاب اول ژوئن را هدف قرار داده است. اگر تلاش اول ژوئن لغو شود، فرصت های دیگری برای پرواز در تاریخ های دوم ژوئن، پنجم ژوئن و ششم ژوئن خواهد داشت.
در ابتدا به نظر می رسید که این ماموریت به طور نامحدود به تعویق بیفتد، پس از اینکه ناسا تلاش پرتاب ۲۵ مه را در روز سه شنبه شب لغو کرد و تاریخ جدیدی تعیین نکرد. در آن زمان، ناسا به نقل از اسپیس نیوز گفت که “پس از اینکه مسیر پیش رو را واضح تر دیدیم، جزئیات بیشتری را به اشتراک خواهیم گذاشت.” ناسا در یک پست وبلاگی که چهارشنبه شب منتشر شد، گفت که نشتی همچنان پایدار است، اما تیم ها هنوز در حال کار برای “ارزیابی عملکرد و ایمنی استارلاینر” هستند. همچنین قصد دارد سیستم پیشرانه را دوباره ارزیابی کند تا “تاثیر بالقوه سیستم هلیوم بر برخی سناریوهای بازگشت استارلاینر را درک کند” و بررسی آمادگی دیگری را برای این فضاپیما انجام دهد.
اولین تلاش برای پرتاب در ابتدای ماه به دلیل کشف یک شیر تخلیه اکسیژن معیوب در راکت ULA Atlas V که حامل استارلاینر بود، لغو شد. مهندسان شیر را تعویض کردند و قرار بود استارلاینر اواخر همان هفته پرواز کند، اما آن تلاش نیز به تعویق افتاد. در ۱۴ مه، ناسا اعلام کرد که مهندسان در حال تلاش برای رفع نشتی هلیوم از سیستم پیشران فضاپیما هستند. ناسا در به روز رسانی چند روز بعد گفت که نشتی “پایدار است و در آن سطح در طول پرواز خطری ایجاد نمی کند”. در آن زمان تاریخ جدیدی برای پرتاب تعیین شد و در نهایت مجددا برنامه ریزی شد.
تاخیرها تا به حال توسعه استارلاینر را مشخص کرده است، اما از آنجایی که دو فضانورد – بوچ ویل مور و سانی ویلیامز – در این ماموریت حضور خواهند داشت، اهمیت موضوع به ویژه بالا است. اکنون زمان آن نیست که شروع به میانبر زدن کنیم. استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا، روز چهارشنبه گفت: «طی دو هفته گذشته، توسط تیم های مشترک ناسا، بوئینگ و ULA تجزیه و تحلیل و آزمایش استثنایی زیادی برای رسیدگی به مشکلاتی که پیش آمده است، انجام شده است.»
استیچ گفت: «مهم است که به خودمان وقت دهیم تا تمام پیچیدگیهای هر موضوع، از جمله قابلیتهای اضافی سیستم پیشرانه استارلاینر و هرگونه پیامد برای تأییدیه موقت رتبهبندی انسان ما را درک کنیم. ما بوچ و سانی را در این ماموریت آزمایشی پس از آن که کل جامعه پیشرفت تیم ها و منطق پرواز را در بررسی آمادگی پیش از پرواز آژانس دلتا بررسی کردند، پرتاب خواهیم کرد.»