سهم موتور جستجوی بینگِ مایکروسافت اکنون به ۱۲.۲٪ رسیده، سهم گوگل به ۷۹.۱۰٪ کاهش یافته، و این موضوع به دلیل ChatGPT نیست.
به گزارش اپست به نقل از windowslatest ، در سال ۲۰۲۰، بینگ تقریباً از هر شانزده جستجو، یک جستجو را مدیریت میکرد، اما امروزه (مارس ۲۰۲۵) این رقم در دسکتاپ به یک در هشت رسیده است. برای دقیقتر بودن، رقم “یک جستجو در شانزده” از سهم متوسط بینگ در کل سال ۲۰۲۰ (۶.۱۴٪) به دست آمده است و این نسبت تقریباً معادل یک در شانزده جستجو میشود. گزارش ما فقط بر بازار جستجوی دسکتاپ تمرکز دارد.
این مطلب بر اساس خلاصه آماری Statista از دادههای StatCounter است که مشاهده شده است. این اعداد بسیار جالب هستند زیرا سهم بازار بینگ به ۱۲.۲۱٪ افزایش یافته است، در حالی که سهم جستجوی گوگل به ۷۹.۱۰٪ کاهش یافته است. ما در مورد سهم بازار جستجوی دسکتاپ بر اساس دادههای StatCounter صحبت میکنیم.
بینگ موتور جستجوی جدیدی نیست، اما اغلب نادیده گرفته میشود. در واقع، ما متوجه شدهایم که بینگ نتایج جستجوی بهتری تولید میکند، و بعداً به آن خواهم پرداخت. اما ابتدا، بیایید در مورد رشد بازار بینگ صحبت کنیم. من دادههای سهم بازار جهانی دسکتاپ را در ۵ سال گذشته از ژانویه ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۵ استخراج کردم و متوجه الگوی جالبی شدیم:
سال | میانگین سهم بازار بینگ | تغییر نسبت به سال قبل |
---|---|---|
۲۰۲۰ | ۶٫۱۴% | – (base year for comparison) |
2021 | 6.45% | +0.31 pt |
2022 | 8.65% | +2.20 pt ← first surge |
2023 | 8.67% | flat |
2024 | 11.32% | +2.65 pt ← second surge |
2025* | 12.00% | +0.68 pt (Jan–Mar) |
همانطور که در جدول بالا که تنظیم شده مشاهده میکنید، بینگ از زمانی که مایکروسافت رویکردی تهاجمی در قبال تبلیغات در مرورگر اج/ویندوز ۱۱ در پیش گرفت و بعداً به دلیل معرفی کوپایلوت، شاهد رشد بوده است.
در عین حال، این رشد میتواند ناشی از این واقعیت نیز باشد که کیفیت جستجوی گوگل به مرور زمان کاهش یافته است و کاربران از تسلط وبسایتهای اسپم آشکار بر نتایج جستجو ناراضی هستند.
شایان ذکر است که این اعداد از دادههای StatCounter استخراج شدهاند، که یک شرکت تحلیلگر است و آمار خود را از بیش از ۱۰ میلیارد بازدید صفحه در هر ماه جمعآوری میکند.
بیایید سهم بازار دسکتاپ گوگل و بینگ را بین ۱ ژانویه ۲۰۲۴ و مارس ۲۰۲۵ مقایسه کنیم تا نگاه بهتری به این اعداد داشته باشیم:
سهم بازار بینگ در مقابل گوگل
Month | Google (%) | Bing (%) | Bing Δ | Google Δ |
---|---|---|---|---|
۲۰۲۴-۰۱ | ۸۱٫۹۵ | ۱۰٫۵۱ | – | – |
۲۰۲۴-۰۲ | ۸۲٫۲۹ | ۱۰٫۱۸ | -۰٫۳۳ | +۰٫۳۴ |
۲۰۲۴-۰۳ | ۸۱٫۶۳ | ۱۰٫۲۴ | +۰٫۰۶ | -۰٫۶۶ |
۲۰۲۴-۰۴ | ۸۰٫۷۴ | ۱۱٫۱۹ | +۰٫۹۵ | -۰٫۸۹ |
۲۰۲۴-۰۵ | ۸۰٫۴۹ | ۱۱٫۳۹ | +۰٫۲۰ | -۰٫۲۵ |
۲۰۲۴-۰۶ | ۸۰٫۴۱ | ۱۱٫۵۵ | +۰٫۱۶ | -۰٫۰۸ |
۲۰۲۴-۰۷ | ۸۰٫۳۳ | ۱۱٫۸۳ | +۰٫۲۸ | -۰٫۰۸ |
۲۰۲۴-۰۸ | ۷۹٫۶۴ | ۱۱٫۹۷ | +۰٫۱۴ | -۰٫۶۹ |
۲۰۲۴-۰۹ | ۷۹٫۶۲ | ۱۱٫۷۷ | -۰٫۲۰ | -۰٫۰۲ |
۲۰۲۴-۱۰ | ۷۹٫۸۷ | ۱۱٫۶۸ | -۰٫۰۹ | +۰٫۲۵ |
۲۰۲۴-۱۱ | ۸۰٫۳۴ | ۱۱٫۵۳ | -۰٫۱۵ | +۰٫۴۷ |
۲۰۲۴-۱۲ | ۷۹٫۰۷ | ۱۱٫۹۴ | +۰٫۴۱ | -۱٫۲۷ |
۲۰۲۵-۰۱ | ۷۹٫۳۲ | ۱۱٫۹۶ | +۰٫۰۲ | +۰٫۲۵ |
۲۰۲۵-۰۲ | ۷۹٫۹۲ | ۱۱٫۸۴ | -۰٫۱۲ | +۰٫۶۰ |
۲۰۲۵-۰۳ | ۷۹٫۱۰ | ۱۲٫۲۱ | +۰٫۳۷ | -۰٫۸۲ |
مطابق دادههای بالا از استتکانتر، به وضوح مشخص است که گوگل در اینجا در حال لغزش است، اما بخش قابل توجهی از بازار را از دست نمیدهد.
کاهش سهم بازار گوگل:
- ژانویه ۲۰۲۰: ۸۷٪ از جستجوهای دسکتاپ.
- مارس ۲۰۲۵: ۷۹٪.
این کاهش ۸ درصدی در پنج سال است. تقریباً یک و نیم درصد در هر سال.
تنها برنده بزرگ بینگ است:
- ژانویه ۲۰۲۰: ۵.۵٪.
- مارس ۲۰۲۵: ۱۲.۲٪ (بالاترین میزان در کل جدول).
این افزایش ۶.۷ درصدی یا ۱۲۱٪+ است.
آیا این یک مرگ تدریجی است؟ قطعاً نه. بینگ برای داشتن شانسی در برابر انحصار گوگل، باید کار خارقالعادهای انجام دهد.
همچنین به نظر میرسد که ChatGPT سهم بازار گوگل را نمیگیرد، زیرا مصرفکنندگان موارد استفاده متفاوتی برای هر دو محصول دارند.
همانطور که در ابتدا اشاره کردم، بینگ واقعاً عملکرد بهتری دارد و من واقعاً تعجب نمیکنم زیرا شاهد ارائه نتایج جستجوی بهتری از آن بودهایم. وبسایت Windows Latest نتایج جستجوی بینگ و گوگل را مقایسه کرد و ما فهرستی از ۱۰۰ پرسش روزمره را در پنج گروه – کمک فنی، اخبار فوری، خرید آنلاین، خدمات محلی و اطلاعات عمومی تصادفی – تهیه کردیم.
در آزمایشهای ما، بینگ در ۸۰ مورد از ۱۰۰ آزمایش برتر ظاهر شد. این موتور جستجو به پرسشها با دقت بیشتری و با استفاده از وبسایتهای متنوع، از جمله ناشران مستقل، پاسخ داد.

به نظر میرسد کیفیت جستجوی بهتر همراه با Copilot به نفع بینگ عمل میکند.
مایکروسافت بینگ را از طریق Edge و ویندوز ۱۱ تبلیغ میکند.
همچنین شایان ذکر است که مایکروسافت در تبلیغ بینگ در سراسر محصولات خود، از جمله Edge و ویندوز ۱۱، تهاجمی عمل کرده است. پیش از این، Windows Latest مشاهده کرده بود که مایکروسافت کاربران Chrome را از طریق یک پنجره بازشو تمام صفحه مجبور به امتحان جستجوی بینگ و Copilot میکند، و ما همچنین شاهد تقلید رابط کاربری گوگل توسط بینگ بودهایم.
ببینید؟ بینگ شما را فریب میدهد تا باور کنید وقتی گوگل را در نوار آدرس اج مرور میکنید، در گوگل هستید، اما این اصلاً واقعیت ندارد. بینگ رابط کاربری گوگل را جعل میکند و ممکن است به نفع مایکروسافت عمل کرده باشد. این عمل بالقوه میتواند جستجوگران احتمالی گوگل را حفظ کند.
با این حال، در مقایسه با اقدامات گوگل، این هیچ نیست. گوگل سعی میکند کاربران را از تمام محصولات خود به جستجوی گوگل بفرستد و آنقدر خوب یکپارچه شده است که کاربران اهمیتی نمیدهند که گوگل “مجبور” شده است.
نظر شما چیست؟ آیا از گوگل به بینگ تغییر دادهاید؟ شخصاً، من استفاده از گوگل را متوقف کردم و هرگز به عقب نگاه نکردم. بینگ همه کارها را بهتر انجام میدهد.
پاورقی:
- ما از فایل خام ماهانه StatCounter برای محاسبات و از Statista فقط به عنوان یک بررسی متقابل ثانویه استفاده کردیم.
- میانگین سهم بینگ در سال ۲۰۲۰، ۶.۱۴ درصد بود، بنابراین ۱ ÷ ۰.۰۶۱۴ ≈ ۱۶ است، به همین دلیل است که ما عبارت “یک جستجو در شانزده” را میگوییم. سهم آن در مارس ۲۰۲۵، ۱۲.۲۱ درصد بود و ۱ ÷ ۰.۱۲۲۱ ≈ ۸ است، از این رو عبارت “یک جستجو در هشت”.
- رشد بینگ میتواند به عواملی مانند: کیفیت بهتر، Copilot، Microsoft Rewards (که برای استفاده از بینگ به شما پول میدهد)، پنجرههای بازشو در Edge/Windows 11 و سقوط گوگل مرتبط باشد.
- این مطالعه نشاندهنده “بازار جستجوی دسکتاپ” است و شامل موبایل/تبلت نمیشود. اگر به عملکرد “کلی” در تمام پلتفرمها نگاه کنید، بینگ تنها ۳.۸۸٪ سهم دارد، در حالی که گوگل ۸۹.۶۶٪ را در اختیار دارد. این امر به ویژه به این دلیل است که گوگل بر فضای موبایل تسلط دارد و با شرکتهایی مانند اپل/سامسونگ برای تنظیم گوگل به عنوان موتور جستجوی پیشفرض همکاری میکند. این موضوع در ایالات متحده به عنوان یک رویه ضد انحصاری در حال بررسی است