مایکروسافت میخواهد بازی با گیمپد را در کروم برای ویندوز ۱۱ سریعتر کند.
به گزارش اپست به نقل از windowslates ، مایکروسافت در حال کاهش تأخیر (latency) هنگام اجرای بازیها یا برنامههای مبتنی بر کرومیوم در ویندوز ۱۱ است. این تغییر به نفع همه برنامهها، از جمله کروم، خواهد بود.
مطالب مرتبط: بهترین کامپیوترهای گیمینگ برای سال ۲۰۲۵
در حال حاضر میتوان از گیمپد برای بازی در مرورگرهای مبتنی بر کرومیوم مانند اج و کروم استفاده کرد. این بدان معناست که میتوانید از کنترلر ایکسباکس خود برای بازیهای تحت وب در مرورگرتان استفاده کنید، اما نکته اینجاست که تأخیر فعلی گیمپد برای یک تجربه بازی تحت وب مناسب در ویندوز ۱۱، کافی نیست.
مایکروسافت در حال بهبود عملکرد گیمپد در مرورگرهای کروم و اج استدر پستی که توسط Windows Latest از Chromium منتشر شد، مایکروسافت تأیید کرد که در حال سریعتر و قابل اطمینانتر کردن ورودی گیمپد در وب است؛ این بهبود شامل کروم و اج در ویندوز ۱۱ (و ویندوز ۱۰) نیز میشود. در حال حاضر، بازیها یا برنامهها از یک نظرسنجی (بررسی در یک حلقه تکرار) برای تشخیص زمان فشرده شدن دکمه گیمپد یا حرکت جویاستیک در یک بازی استفاده میکنند.
با اینکه این روش به خوبی کار میکند و من شخصاً بازیهای وبی را با گیمپد بازی کردهام، اما کمی کند است و این به دلیل بیسیم بودن کنترلر بازی شما نیست. پیادهسازی فعلی گیمپد در Chromium کاملاً بینقص نیست، اما تأخیری (تأخیر زمانی) بین زمانی که شما دکمهای را فشار میدهید و زمانی که بازی شما متوجه آن میشود، وجود دارد.
مایکروسافت در حال تغییر API موجود گیمپد به فراخوانی ورودی “rawgamepadinputchange” است، به جای روش فعلی نظرسنجی مکرر از طریق navigator.getGamepads. طبق آزمایشات اولیه، این تغییر باعث کاهش تأخیر بالا هنگام بازی در کروم میشود.
مایکروسافت در این پیشنهاد اشاره کرد: “به جای تکیه بر نظرسنجی مکرر از طریق navigator.getGamepads()، توسعهدهندگان اکنون میتوانند به رویداد rawgamepadinputchange گوش دهند که هر زمان که دادههای ورودی جدید از دستگاه در دسترس باشد، فعال میشود.”
“این امکان مدیریت ورودی پاسخگوتر را فراهم میکند، به ویژه در برنامههای حساس به تأخیر.”
مایکروسافت میتواند گیمپد را به سرعت کیبورد یا ماوس در کروم کند
ویندوز لیتست (Windows Latest) دریافته است که مایکروسافت در تلاش است تا ورودی گیمپد فوراً ثبت شود، درست مانند نحوه عملکرد ورودیهای کیبورد و ماوس. در کروم، تأخیر هنگام استفاده از کیبورد یا ماوس بسیار نادر است، اما این موضوع در مورد گیمپد صدق نمیکند، در حالی که گیمپد نیز در نهایت یک دستگاه ورودی است.
پس از بهروزرسانی، مرورگر بلافاصله رویدادی را برای شناسایی ورودی GamePad ارسال میکند و بازی یا برنامه شما فوراً ورودی را دریافت میکند، بنابراین پاسخدهی بیشتری احساس میشود.
تعداد زیادی از کاربران ترجیح نمیدهند بازیهای تحت وب را بازی کنند یا از GamePad برای انجام آنها استفاده کنند، اما لازم به ذکر است که برخی از سرویسگیرندههای بازی ابری تا حدودی به وب وابسته هستند.
این تغییر میتواند به پلتفرمهای بازی ابری و مبتنی بر وب در ویندوز کمک کند، و پیشنهاد مایکروسافت این موضوع را به وضوح تأیید کرده است:
مایکروسافت در سندی که توسط Windows Latest مشاهده شده، این ایده را چنین توضیح داده است: “به عنوان مثال، یک سرویسگیرنده بازی ابری قصد دارد تأخیر ورودی را به حداقل برساند و ورودیهای کاربر را دقیقاً همانطور که در سرویسگیرنده اتفاق افتادهاند، روی سرور تکرار کند. برای این برنامهها، سربار احتمالی رسیدگی به رویداد rawgamepadchange
در هر فریم ورودی قابل قبول است.”
مایکروسافت هنوز در حال نمونهسازی یک بهروزرسانی سریعتر GamePad برای کروم در ویندوز ۱۱ است و به زودی برای همه کاربران عرضه خواهد شد.
کروم همچنین رنگهای ویدیویی HDR بهتری را در ویندوز ۱۱ آماده میکند.
یک GamePad سریعتر تنها بهروزرسانیای نیست که کروم به دلیل مایکروسافت ارائه میدهد.
