برنامه گرافیکی سهبعدی متنباز بلندر 5.0 اکنون برای دانلود در دسترس است.
Blender 5.0، یک نرمافزار گرافیک کامپیوتری سهبعدی رایگان و متنباز، اکنون به عنوان یک بهروزرسانی عمده که قابلیتها و بهبودهای متعددی را معرفی میکند، برای دانلود در دسترس است.
مطالب مشابه: اخبار لینوکس
به گزارش اپست به نقل از 9to5linux ، از نکات برجسته Blender 5.0 میتوان به پشتیبانی از نمایش رنگهای HDR و طیف رنگی گسترده (wide gamut) اشاره کرد که به یک مانیتور سازگار با HDR یا wide gamut نیاز دارد. در سیستمهای لینوکس، این ویژگی تنها هنگام استفاده از Wayland و تنظیم بکاند (backend) Vulkan در تنظیمات سیستم Blender کار میکند.
Blender 5.0 همچنین یک فضای رنگی کاری (working color space) برای فایلهای Blend، یک نمای HDR جدید AgX، یک گره (node) کامپوزیتور جدید Convert to Display، نمایشگرهای جدید Rec.2100-PQ و Rec.2100-HLG (که میتوانند برای درجهبندی رنگ برای خروجی ویدیوی HDR استفاده شوند)، و نماهای جدید ACES 1.3 و 2.0 به عنوان جایگزینی برای AgX و Filmic را معرفی میکند.
یک عملگر (operator) جدید “Jump Time by Delta” برای جهش رو به جلو/عقب در زمان با یک دلتای مشخصشده توسط کاربر نیز معرفی شده است.
همچنین یک بازطراحی برای ترسیم منحنی (Curve drawing) که از نوع شیء Curves جدید و تمام قابلیتهای آن بهتر پشتیبانی میکند، و یک محدودیت (constraint) جدید Geometry Attribute ارائه شده است.
همچنین یک گزینه “استوانه” (Cylinder) جدید برای نوع نمایش منحنی اضافه شده است که امکان رندر کردن منحنیهای ضخیمتر را بدون ظاهر نوار تخت فراهم میکند، پشتیبانی از الگوریتم فشردهسازی سریع بدون افت کیفیت Zstd (Zstandard) برای کَشهای نقطهای، و همچنین یک پنل جدید “دادههای منحنی” (Curve Data) در حالت ویرایش (edit mode) که امکان دستکاری مقادیر ویژگیهای داخلی منحنی را میدهد.
همچنین تغییرات زیادی در رابط کاربری (UI) بلندر ۵.۰ وجود دارد، از جمله پشتیبانی از کشیدن و رها کردن (drag and drop) در لیست کلیدهای شکل (Shape Keys)، پشتیبانی از قابلیت چسبیدن (snapping) برای نوارهای کناری (sidebars)، یک گزینه جدید در منوی زمینهای “حذف سایر محیطهای کاری” (Delete Other Workspaces) برای تبهای محیط کار، امکان جمع کردن منحنیهای فشار رنگآمیزی (paint pressure curves)، و رنگگذاری سفارشی برای راهنمای ترکیببندی (composition guide overlay) بر اساس هر دوربین.
علاوه بر این، تنظیمات تم (Theme) در بلندر ۵.۰ به طور قابل توجهی تغییر کردهاند تا ایجاد تمهای سفارشی آسانتر شود، در حالی که بسیاری از تنظیمات تم یکپارچه شدهاند و بیش از ۳۰۰ تنظیم حذف شده است. افزون بر این، بلندر ۵.۰ یک الگوی (template) و محیط کاری (workspace) جدید برای استوریبردینگ (Storyboarding) معرفی میکند.
از جمله سایر تغییرات قابل توجه، این نسخه یک باندل (bundle) مش پایه انسانی (human base mesh) برای داراییهای اسکلت واقعگرایانه، شش اصلاحکننده (modifier) جدید مبتنی بر گرههای هندسی (Geometry Nodes)، یک الگوریتم جدید رندر حجم (volume rendering) مبتنی بر پراکندگی صفر (null scattering)، و یک گزینه جدید “فضای کاری” (Working Space) در گره کامپوزیتور تبدیل فضای رنگ (Convert Color Space) برای تبدیل به و از فضای کاری فعلی که تصاویر به صورت پیشفرض در آن قرار دارند، اضافه میکند.
بهعنوان یک بهروزرسانی عمده، Blender 5.0 پشتیبانی از کشهای نقطهای فشردهشده با LZMA یا LZO، پشتیبانی از رایانههای مک اینتل، پشتیبانی از انیمیشنهای پیش از نسخه 2.50، پشتیبانی از Big-Endian، و همچنین دسترسی نامعتبر به دادههای ذخیرهسازی ویژگیهای تعریفشده در زمان اجرا در API پایتون را حذف میکند.
همچنین، با شروع این نسخه، حداکثر طول نام بلوکهای داده به 255 بایت افزایش یافته است، حداقل قابلیت محاسباتی (Compute Capability) پشتیبانیشده NVIDIA اکنون sm_50 است، حداقل الزامات درایور GPU برای AMD HIP در سیستمهای ویندوز افزایش یافته است و اکنون فشردهسازی فایلهای Blendfile هنگام ذخیره بهطور پیشفرض فعال شده است.
Blender 5.0 نیازمند کارتهای گرافیک NVIDIA GeForce 900 و جدیدتر، و همچنین معماری Quadro Tesla GPU و جدیدتر، شامل کارتهای مبتنی بر RTX، با درایورهای رسمی NVIDIA، کارتهای گرافیک AMD GCN نسل 4 و جدیدتر، و کارتهای گرافیک Intel با معماری Kaby Lake و جدیدتر است.
برای جزئیات بیشتر در مورد تغییرات موجود در Blender 5.0، یادداشتهای انتشار را بررسی کنید، که هماکنون میتوانید آن را از وبسایت رسمی بهعنوان یک باینری یونیورسال دانلود کنید که میتوانید تقریباً در هر توزیع GNU/Linux بدون نصب هیچ چیز روی رایانه شخصی خود اجرا کنید.






