Bluesky به کاربران این امکان را می دهد که خدمات تعدیل خود را اجرا کنند
کاربران میتوانند در خدمات برچسبگذاری شخص ثالث برای لایههای بیشتر تعدیل مشترک شوند.
به گزارش اپست به نقل از اینجگت، Bluesky، جایگزین منبع باز توییتر، در شرف آزمایش یکی از ایده های جاه طلبانه تر خود است: به کاربرانش اجازه می دهد تا خدمات تعدیل خود را اجرا کنند. این تغییر به کاربران Bluesky و توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برای ایجاد ابزارهای برچسب گذاری سفارشی برای پلت فرم رسانه های اجتماعی نوپا با یکدیگر همکاری کنند.
ابزارهای جدید تعدیل زمانی از راه می رسند که Bluesky پس از خلاص شدن از لیست انتظار خود و باز شدن آن در فوریه برای همه کاربران، شاهد افزایش رشد است. از آن زمان، این سرویس حدود ۲ میلیون کاربر جدید اضافه کرده است و تعداد کل جامعه آن را به بیش از ۵ میلیون نفر رسانده است.
این شرکت گفته است که رویکردش به تعدیل مبتنی بر همان فلسفه ای است که آن را به پذیرش الگوریتم های خوراک سفارشی سوق داده است. بلوسکی در یک پست وبلاگی نوشت، هدف، ایجاد «اکوسیستمی از ابزارهای ایمنی اعتدال و منبع باز است که به جوامع قدرت میدهد تا فضاهای خود را با هنجارها و ترجیحات خود ایجاد کنند.»
در عمل، این ابزارهای تعدیل به شکل خدمات برچسب گذاری خواهند بود. همانطور که Bluesky به کاربران اجازه می دهد تنظیمات برگزیده تعدیل خود را تنظیم کنند – برای مثال، می توانید انتخاب کنید که آیا می خواهید برنامه محتوای صریح “نمایش”، “اخطار” یا “پنهان کردن” را داشته باشد، توسعه دهندگان می توانند سیستم های فیلترینگ خود را برای دیگران ایجاد کنند. می تواند انتخاب کند. این شرکت توضیح میدهد: «به عنوان مثال، کسی میتواند یک سرویس تعدیل ایجاد کند که عکسهای عنکبوتهای Bluesky را مسدود کند – بگذارید آن را سپر عنکبوتی بنامیم. «اگر از دیدن عنکبوتها در فید طبیعت صلحآمیز خود دچار ترس شدید، میتوانید این سرویس تعدیل را نصب کنید و بلافاصله هر گونه عکس عنکبوت برچسبگذاری شده از تجربه شما محو خواهد شد.»
برای کمک به امکان پذیر ساختن این نوع تجربه ها، Bluesky ابزار برچسب گذاری مشترک خود به نام Ozone را منبع باز می کند، که به گروه هایی از مدیران اجازه می دهد به گزارش ها پاسخ دهند و برچسب هایی را به محتوا اضافه کنند. اما این شرکت خاطرنشان می کند که توسعه دهندگان همچنین می توانند با استفاده از API Bluesky سیستم های برچسب گذاری خودکار ایجاد کنند.
جی گرابر، مدیرعامل Bluesky، این مفهوم را به عنوان تعدیل “قابلیت ترکیب” یا “انباشته شدن” معرفی کرده است. گرابر ماه گذشته به Engadget گفت: «ما همیشه اعتدال پایه را انجام میدهیم، به این معنی که وقتی وارد [به Bluesky] میشوید، یک تجربه تعدیلشده پیشفرض را در اختیار شما قرار میدهیم». “و بعد از آن، می توانید چیزها را سفارشی کنید.”
به گفته این شرکت، این سرویسهای برچسبگذاری شخص ثالث جدید اواخر این هفته در نسخه دسکتاپ Bluesky عرضه میشوند و نسخه موبایل آن بهزودی عرضه میشود. و این احتمال وجود دارد که کاربران در هفتههای آینده گزینههای بیشتری را ببینند، زیرا توسعهدهندگان و گروههای بیشتری ابزارهای اساسی را در اختیار دارند.