متا از قاضی درخواست می کند پرونده ضد انحصاری کمیسیون تجارت فدرال را رد کند
این شکایت به دنبال لغو خریدهای اینستاگرام و واتساپ توسط این شرکت است.
به گزارش اپست به نقل از اینجگت از خبرگزاری آسوشیتدپرس ، شرکت متا قبل از اینکه پرونده به دادگاه برود، از قاضی درخواست کرده است که پرونده ضد انحصاری کمیسیون تجارت فدرال (FTC) علیه این شرکت را رد کند. FTC به همراه ۴۸ ایالت و قلمرو در سال ۲۰۲۰ از متا (فیسبوک سابق) شکایت کرد تا این شرکت را مجبور به واگذاری اینستاگرام و واتساپ کند که به ترتیب در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ خریداری کرده بود.
این کمیسیون و دهها دادستان کل ادعا میکنند که متا (فیسبوک سابق) این دو پلتفرم را برای خفه کردن رقابت خریداری کرده است. FTC ادعا کرد که مدیرعامل متا، مارک زاکربرگ، «تشخیص داد که با خرید و کنترل اینستاگرام، فیسبوک نه تنها تهدید مستقیمی که اینستاگرام ایجاد میکرد را از بین میبرد، بلکه به طور قابل توجهی مانع از این میشد که شرکت دیگری از اشتراکگذاری عکس در تلفنهای همراه برای محبوبیت به عنوان ارائهدهنده شبکه اجتماعی شخصی استفاده کند.» به همین ترتیب، واتساپ نیز تهدیدی قدرتمند برای انحصار شبکه اجتماعی شخصی فیسبوک بود که فیسبوک به جای رقابت، آن را برای خرید هدف قرار داد.
متا اشاره میکند که نه تنها FTC در ابتدا هر دو خرید را تایید کرد، بلکه شکایت اولیه آن به دلیل عدم ارائه ادعای موجه رد شد. در حالی که قاضی اجازه داده است شکایت اصلاح شده به پیش رود، متا ادعا می کند که «این آژانس از طریق فرآیند کشف هیچ کاری برای تقویت پرونده خود انجام نداده است» تا نشان دهد که این شرکت قدرت انحصاری در بازار «خدمات شبکه اجتماعی شخصی» دارد و از طریق خریدها به مصرف کنندگان و رقابت آسیب رسانده است.
این شرکت در دفاعیه خود برای قضاوت خلاصه، اشاره میکند که اینستاگرام که تقریباً ۳۰ درصد از کل درآمد شرکت را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ تشکیل میداد، زمانی که این سرویس را به قیمت ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ خرید، درآمدی نداشت. متا میگوید اینستاگرام در آن زمان تنها دو درصد از بیش از یک میلیارد کاربری را که اکنون دارد، در اختیار داشت و اضافه میکند که ویژگیهایی مانند پیامهای مستقیم، پخش زنده، استوری و خرید را معرفی کرده است. در مورد واتساپ، متا استفاده از این سرویس را رایگان کرد، رمزگذاری سرتاسر را اضافه کرد و تماس صوتی و تصویری را اجرا کرد.
متا استدلال می کند که میلیاردها دلار و میلیون ها ساعت کار روی این اپلیکیشن ها سرمایه گذاری کرده است. این شرکت ادعا می کند که در نتیجه، اینستاگرام و واتساپ به جایگاه بهتری رسیده اند که به نفع مصرف کنندگان و کسب و کارها است.
متا در جای دیگری ادعا می کند که FTC نتوانسته یک بازار مرتبط ضد انحصار را تثبیت کند. آنها معتقدند که تعریف این آژانس از بازار «خدمات شبکه اجتماعی شخصی» از یک “مجموعه مصنوعی محدود به تنها چهار شرکت – فیسبوک، اینستاگرام، اسنپ چت و MeWe – استفاده می کند و بسیاری از فعالیت های محبوب مردم در فیسبوک و اینستاگرام را نادیده می گیرد.” به عنوان مثال، متا اشاره می کند که یوتیوب و تیک تاک ویژگی های مشابه ویدیوی کوتاه را مانند Reels ارائه می دهند.
علاوه بر این، به گفته متا، ادعای FTC مبنی بر اینکه متا سهم غالب در بازار «خدمات شبکه اجتماعی شخصی» مصنوعی دارد، صحت ندارد. متا میگوید این به این دلیل است که «اعداد سهم بازار FTC بدون یک بازار تعریفشده مناسب بیمعنی هستند».
متا که سال گذشته در پروندهای جداگانه، FTC را به اعمال «اختیارات اساسی مغایر با قانون اساسی» علیه این شرکت متهم کرده بود، از این فرصت برای انتقاد بیشتر از این آژانس و قوانین ضد انحصاری استفاده کرد. جنیفر نیوستاد، مدیر ارشد حقوقی متا، در یک پست وبلاگی نوشت: «تصمیم به بازنگری معاملات انجامشده، مترادف با اعلام این است که هیچ فروشی هرگز قطعی نخواهد بود.» نیوستاد ادعا میکند که شکایت علیه اینستاگرام و واتساپ «نه تنها در مورد فرآیند بررسی ادغام دولت ایالات متحده و اینکه آیا خرید کسب و کارها واقعاً می تواند به نتایج فرآیند بررسی نظارتی متکی باشد، تردید و عدم اطمینان ایجاد می کند، بلکه باعث می شود شرکت ها در مورد سرمایه گذاری در نوآوری تجدید نظر کنند، زیرا ممکن است در صورت موفقیت این نوآوری مجازات شوند.»