ممنوعیت تیکتاک میتواند به فروشندگان آمازون که به دنبال جایگزین هستند آسیب بزند
این ممنوعیت میتواند رویای تجارت الکترونیک تیکتاک را زودتر از موعد به پایان برساند و به فروشندگانی که به دنبال کانالهای جدید هستند ضربه بزند.
به گزارش اپست به نقل از تک کرانچ، در ماه مارس، مجلس نمایندگان ایالات متحده با اکثریت قاطع لایحهای را تصویب کرد که میتواند بایتدنس (ByteDance) را مجبور به واگذاری تیکتاک یا ممنوعیت آن در فروشگاههای اپلیکیشن آمریکا کند. بخش زیادی از بحث و گفتگوهای مرتبط حول امنیت دادههای آمریکایی و حق آزادی بیان متمرکز بوده است، اما یک حرکت احتمالی دیگر نیز بر نکتهی دیگری تأکید میکند: تیکتاک تمرکز خود را بر تجارت الکترونیک افزایش میدهد، اما تأثیر متقابل غولهای فناوری و ژئوپلیتیک، فروشندگان کوچکتر را تحت فشار قرار میدهد.
در طول چند ماه گذشته، بازرگانان – بسیاری از آنها چینی – که به دنبال جایگزینی برای آمازون هستند، از طریق تیکتاک شاپ به سوی فروش لباس، لوازم آرایشی، لوازم الکترونیکی و انواع دیگر محصولات به خریداران آمریکایی روی آوردهاند. در مصاحبههایی با تککرانچ، فروشندگان از شنژن – کلانشهر چینی که قطب اصلی بازرگانان آمازون است – گفتند که احساس ناامیدی جمعی نسبت به افزایش تنشهای ژئوپلیتیکی و «درماندگی» در مورد ممنوعیت احتمالی تیکتاک دارند.
یک خردهفروش متخصص در محصولات مادر و کودک به تککرانچ گفت: «این وضعیت خارج از کنترل ما است. به سختی میتوان پیشبینی کرد که اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.» با توجه به اینکه تغییر زنجیرههای تأمین موجود دشوار است، «ما فقط باید شرایط را مدیریت کنیم.» (فروشندگان به دلیل حساسیتهای سیاسی، درخواست کردند که نامشان فاش نشود.)
تیکتاک شاپ به طور رسمی در سپتامبر ۲۰۲۳ با حضور ۲۰۰ هزار بازرگان راهاندازی شد. اما از آن زمان تاکنون هیچ عدد بهروزرسانیشدهای در مورد تعداد بازرگانان فعلی روی پلتفرم، میزان فروش آنها یا تعداد فروشندگانی که در جاهای دیگر (و اینکه آن جاهای دیگر کجا ممکن است باشد) فعالیت میکنند، ارائه نکرده است.
با این حال، تحقیقات شرکت جنگل اسکاوت، که یک ارائهدهندهی اطلاعات تجاری در مورد آمازون است، تصویری از تأثیر تجارت الکترونیک تیکتاک ارائه میدهد. این شرکت دریافت که ۲۰ درصد از فروشندگان، برندها و کسبوکارهای آمازون قصد دارند امسال به تیکتاک شاپ گسترش پیدا کنند. طبق گزارشها، قبل از اینکه واکنش سیاسی فعلی شروع شود، بایتدنس پیشبینی کرده بود که تجارت الکترونیک ایالات متحدهی خود را میتواند تا ده برابر به ۱۷.۵ میلیارد دلار در سال جاری برساند.
تیکتاک تنها پلتفرمی نیست که در لیست بازرگانانی که به دنبال کانالهای بیشتری برای گسترش پایهی مشتری خود فراتر از آمازون هستند، قرار دارد. ظهور آن بخشی از یک تغییر بزرگتر است که حول بازارهای جایگزین مانند تمو (Temu) شاهد آن بودهایم، بازارهایی که نه تنها توجه خریداران، بلکه توجه صادرکنندگان و بازرگانان تجارت الکترونیک چینی را نیز جلب کردهاند. و گزارشها حاکی از آن است که آمازون به این موضوع توجه نشان میدهد، که نشانهی دیگری از جلب توجه این جایگزینها است.
تیکتاک بلافاصله به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد.
یک راه جدید برای خرید و فروش
تیکتاک از زمان راهاندازی در آمریکا در سپتامبر گذشته، سعی در تقویت تجارت الکترونیک خود داشته است.
این اپلیکیشن به کنترل شدید محتوایی که برای هر کاربری نمایش داده میشود، شهرت دارد (یا بدنام است، بستگی دارد با چه کسی صحبت میکنید). تیکتاک شاپ نیز کنترل و مدیریت قدرتمندی در این زمینه دارد.
برخلاف تمو که به خاطر انبوهی از محصولات ارزان و بدون برند چینی که مستقیماً به مصرفکنندگان آمریکایی فروخته میشود، شناخته شده است، استراتژی تیکتاک این بوده که کالاهای با برند بیشتری را جذب و برجسته کند و خود را بهعنوان رقیبی مستقیم برای آمازون مطرح سازد.
تیکتاک همچنین به دنبال جذب فروشندگان با یارانههای سنتیتر است. طبق گزارشها، تیکتاک برای تشویق بازرگانان به فروش کالا با تخفیف قابل توجه در دورهی اخیر فروش جمعهی سیاه، یارانههایی را به این بازرگانان اختصاص داد تا قیمتهای خود را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.
گذشته از انگیزهها و الگوریتمها، بازرگانان به فروش در این اپلیکیشن علاقهمند بودهاند، زیرا پلتفرم ویدیوهای کوتاه تیکتاک تعامل عظیمی را ایجاد میکند. طبق نظرسنجی انجامشده توسط تبکات، شرکتی چینی که عملکرد تیکتاک شاپ را ردیابی میکند، نزدیک به ۷۰ درصد از فروشندگان در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۲۳ افزایش فروش سالانه را گزارش کردهاند.
این موضوع همچنین با رفتار مصرفکنندگان تأیید میشود، جایی که محصولاتی که توسط اینفلوئنسرها تأیید میشوند، همچنان به محبوبیت خود ادامه میدهند، به ویژه در میان نسل جوان موردنظر (Gen Z).
طبق گزارش جنگل اسکاوت، نزدیک به ۲۰ درصد از مصرفکنندگان جستجوی خود را برای محصولات در تیکتاک در سه ماههی اول ۲۰۲۳ آغاز کردهاند، که نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است. در حالی که ۵۶ درصد از کل مصرفکنندگان همچنان ترجیح میدهند جستجوی محصول خود را در آمازون آغاز کنند، ۴۰ درصد از نسل Z به جای گوگل، تیکتاک را برای جستجو ترجیح میدهند.
با توجه به اینکه ۵۲ درصد از کاربران تیکتاک در آمریکا ۱۸ تا ۳۴ ساله هستند (طبق تحقیقاتピュー)، تمرکز زیاد خریداران جوان دور از انتظار نیست. تیکتاک این فرصت را دارد که نحوهی خرید آنلاین نسلهای جوانتر آمریکا را بازسازی کند.
فراتر از تکیه بر پویایی ذاتی خود، تیکتاک برای پیشبرد پیامش دست به وارونهنمایی رسانهای قابل توجهی زده است.
تیکتاک به دنبال چالش با آمازون؟
در اوایل این ماه، شرکت تحقیقات تجاری آکسفورد اکونومیکس گزارشی در مورد تأثیر تیکتاک بر بخش کسبوکارهای کوچک و متوسط (SMB) در ایالات متحده منتشر کرد. این گزارش توسط تیکتاک تأمین مالی شده بود و دور از انتظار نبود که تأییدی قاطع بر تأثیر اقتصادی تیکتاک ارائه میکرد: این گزارش تخمین میزد که حضور در این پلتفرم (از طریق تبلیغات یا فقط بازاریابی خود از طریق حساب کاربری) منجر به ۱۴.۷ میلیارد دلار درآمد برای ۷ میلیون کسبوکار کوچک و متوسط در ایالات متحده شده است که از آن استفاده میکنند.
رقبای آمازون؟
به نظر میرسد تیکتاک در مورد نفوذ به تجارت الکترونیک جدی است، اما همچنان در حال تغییر و تحول است. از یک طرف، این شرکت –حتی با وجود مواجهه با ممنوعیت احتمالی یا فروش اجباری در آمریکا – همچنان به ارائه ویژگیهای جدید تجارت الکترونیک ادامه میدهد، مانند فرمت جدید خرید ویدیویی که در یک کنفرانس در این ماه پیشنمایش کرد. از طرف دیگر، به نظر میرسد سیاستهای فروش را همزمان با تلاش برای رشد تحت نظارت شدید، تغییر یا اجرا میکند.
یک فروشندهی چراغ که از اواسط دههی ۲۰۱۰ در آمازون مشغول به فروش بوده است، گفت: «مدیریت داخلی تیکتاک شاپ در حال حاضر کمی آشفته است. این یک پلتفرم جدید است، بنابراین شروع به تحت فشار قرار دادن فروشندگان نکرده است، اما سیاستهای آن همچنان در حال تغییر است.»
به نظر میرسد یکی از این سیاستها به آنچه الگوریتمهای آن برای کدام مصرفکنندگان برجسته میکنند، مرتبط است. بازرگانان خارج از چین میگویند که در ماههای اخیر، تیکتاک شاپ در ایالات متحده تلاشهای خود را برای اولویتدهی به فروشگاههای مستقر در ایالات متحده نسبت به فروشگاههای خارجی افزایش داده است. فروشندگان به تککرانچ میگویند که این موضوع منجر به ظهور «دلالان» بازار سیاه شده است – طرفهایی که بین فروشندگان خارجی و ساکنان آمریکایی معامله میکنند و آنها نیز به نوبهی خود تیکتاک شاپهایی راهاندازی میکنند که به نظر متعلق به ایالات متحده است، اما در واقع توسط بازرگانان خارجی اداره میشود.
فروشندگان برای گسترش نقاط تماس خود با کاربران و متنوعسازی کانالهای خود با ظهور یک غول پس از غول دیگر، مایل به عبور از این موانع هستند.
فروشندهی چراغ گفت: «حاشیه سود در آمازون به دلیل تمو کمتر میشود و رقابت به دلیل تمو به طور فزایندهای شدید است، بنابراین تیکتاک به ما گزینهی دیگری میدهد.»
ریچارد شو، شریک در صندوق Starting Gate که روی راهحلهای خردهفروشی فرامرزی بین چین و ایالات متحده سرمایهگذاری میکند، در مورد سنجش تأثیر تیکتاک بر آمازون گفت: «ما باید کل بازار خردهفروشی ایالات متحده را درک کنیم.»
طبق گفتهی وزارت بازرگانی، تجارت الکترونیک تنها حدود ۱۵ درصد از خردهفروشی ایالات متحده را تشکیل میدهد، بنابراین شو پیشنهاد کرد: «اگر فقط در مورد سهم کوچک بخش تجارت الکترونیک آنلاین صحبت کنیم، چیز زیادی برای بحث وجود ندارد.»
اما اگر استراتژی تیکتاک شاپ عمدتاً بر آنلاین کردن کسبوکارهای آفلاین برای اولین بار متمرکز باشد، این میتواند یک حرکت بسیار بزرگ باشد. «[استفاده از] تجارت الکترونیک استریمینگ زنده برای مشارکت مغازهها و فروشگاههای کوچک آفلاین، پتانسیل کاملاً قابل توجهی دارد.»
به هر حال، در حالی که ۱۵ درصد به نظر کم میرسد، این عدد همچنان قابل توجه است – ۲۸۵.۲ میلیارد دلار – بنابراین حتی اگر تیکتاک فقط بخش کوچکی از کیک تجارت الکترونیک موجود را به دست آورد، پتانسیل آن بسیار زیاد است.
Juozas Kaziukenas، بنیانگذار Marketplace Pulse، یک شرکت اطلاعاتی تجارت الکترونیک، تردید دارد که تیکتاک هرگز جایگزین آمازون شود. «این پلتفرم انتخاب و تحقق گستردهای ندارد و خریداران در غرب عادت کردهاند که بتوانند محصولات را به صورت فیزیکی لمس و احساس کنند.»
عادت خریداران غربی و رقابت تیکتاک با آمازون
ایشان گفت: «این پلتفرم انتخاب گستردهای ندارد و خریداران در غرب عادت کردهاند که بتوانند محصولات را به صورت فیزیکی لمس و احساس کنند. آنها به تجارت الکترونیک مبتنی بر جستجو عادت کردهاند.» اما با این حال، او اضافه کرد: «بسیاری از مردم هر روز ساعتهای زیادی را صرف استفاده از تیکتاک میکنند، بنابراین، گاهی اوقات چیزهایی را روی آن خریداری میکنند.»
وی افزود: «در آمریکا و سایر کشورهای غربی، برنامههای خریداری به موازات برنامههایی که سرگرمی یا ارتباطی مانند رسانههای اجتماعی را ارائه میدهند، توسعه یافتهاند. ما عادت کردهایم که به جای اینکه برای همه چیز به یک مکان برویم، چیزهای مختلف را از برنامههای مختلف دریافت کنیم.»
«امروزه، برنامههای اجتماعی مانند تیکتاک در حال تلاش برای کشف کردن خرید قبل از اینکه خردهفروشانی مانند آمازون بتوانند شبکههای اجتماعی را (مانند Amazon Inspire) کشف کنند. اما وضعیت موجود برنامههای مختلف که نیازهای مختلف را برآورده میکنند، همچنان پابرجا است.»