آمازون با تکمیل سرمایهگذاری ۴ میلیارد دلاری برنامهریزیشده، روی شرکت هوش مصنوعی Anthropic دو برابر سرمایهگذاری کرد
به گزارش اپست به نقل از تک کرانچ، آمازون روز چهارشنبه با پیروی از توافقی که سپتامبر گذشته باز گذاشته بود، ۲.۷۵ میلیارد دلار دیگر در شرکت رو به رشد Anthropic که در زمینهی هوش مصنوعی فعالیت میکند، سرمایهگذاری کرد. ۱.۲۵ میلیارد دلاری که در آن زمان سرمایهگذاری شد، به نظر میرسد نتایج خوبی داشته است، یا شاید آنها متوجه شدهاند که اسب دیگری برای حمایت وجود ندارد.
قرارداد سپتامبر با ۱.۲۵ میلیارد دلار در ازای سهام minor، و توافقهای متقابل خاص مانند ادامهی استفادهی Anthropic از سرویس ابری آمازون (AWS) برای نیازهای محاسباتی گستردهی آن شرکت همراه بود.
طبق گزارشها، آمازون تا پایان سه ماههی اول برای تصمیمگیری در مورد افزایش سرمایهگذاری خود به حداکثر ۴ میلیارد دلار فرصت داشت و حالا درست پیش از ضربالاجل، این شرکت تصمیم گرفته است تا حداکثر مبلغ را سرمایهگذاری کند.
مدلهای هوش مصنوعی Anthropic تنها چند مورد از مدلهایی هستند که در بالاترین سطوح قابلیت (با هر تعریفی که داشته باشد) رقابت میکنند و در عین حال برای استقرار داخلی یا در برنامههای کاربردی کاربر-محور توسط شرکتها در دسترس هستند. سری GPT شرکت OpenAI و جِمینیِ گوگل، دیگر مدلهای پیشرو هستند، اما شرکتهای نوپا مانند میسترال ممکن است به زودی این سه قدرت شکننده را تهدید کنند.
شرکتهایی مانند آمازون و مایکروسافت به دلیل فقدان توانایی برای توسعهی مستقل مدلهای مناسب، مجبور شدهاند از طریق شرکتهای دیگر، عمدتاً OpenAI و Anthropic، عمل کنند. این دو شرکت با اتحاد با یکی از این رقبای ثروتمند، منافع سرشاری به دست آوردهاند و تاکنون با نزول چندانی مواجه نشدهاند.
آنچه میتوانیم از تصمیم آمازون برای سرمایهگذاری حداکثری پس از (باید فرض کنیم) نگاهی دقیق به چگونگی ساخت هوش مصنوعی در آنجا برداشت کنیم، واقعاً ناچیز است.
برای این شرکتها که صندوقهای جنگی عظیمی را دقیقاً برای همین منظور (خرج کردن بیشتر از رقیبان، زمانی که نمیتوانند آنها را در زمینهی نوآوری شکست دهند) در اختیار دارند، منطقی است که پول نقد را به بخش هوش مصنوعی تزریق کنند. در حال حاضر، دنیای هوش مصنوعی کمی شبیه به میز رولت است، با OpenAI و Anthropic که نمایندهی سیاه و قرمز هستند. هیچکس واقعاً نمیداند توپ کجا فرود میآید، به ویژه شرکتهایی که خودشان نمیتوانستند این فناوری را پیشبینی یا ایجاد کنند. اما اگر دشمن قسمخوردهی شما روی قرمز شرط میبندد، منطقی است که شما روی سیاه شرط ببندید.
به خصوص اگر بتوانید با تخفیف روی سیاه شرط ببندید – که این همان چیزی است که آمازون در اینجا به دست آورد، زیرا میتوانست با ارزشگذاری سپتامبر Anthropic سرمایهگذاری کند، که قطعاً از ارزش فعلی آن پایینتر است.
با این حال، اگر اوضاع در آنجا مشکوک به نظر میرسید – همانطور که آنها باید قبل از حملهی مایکروسافت به Inflection به نظر میرسیدند – آمازون میتوانست از سرمایهگذاری انصراف دهد یا کمتر از کل مبلغ اضافی ۲.۷۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری کند. اما این ممکن بود سیگنال گیجکنندهای ارسال کند که هیچکس، به ویژه سرمایهگذاران چند میلیارد دلاری فعلی، نمیخواهند آن را ببینند.
ما میدانیم که Anthropic یک برنامه دارد و امسال متوجه خواهیم شد که آمازون، اپل، مایکروسافت و سایر شرکتهای چندملیتی فکر میکنند که چگونه میتوانند این فناوری به اصطلاح انقلابی را پولی کنند.