بررسی Intel Arc B580: اولین کارت گرافیک مقرونبهصرفه شایستهی این دهه
مزایا
- نرخ فریم بالا در تنظیمات کیفیت بصری بالا
- حافظه ۱۲ گیگابایتی و پهنای باند مناسب برای بازیهای ۱۴۴۰p
- قیمت بسیار پایین ۲۴۹ دلار
- رهی تریسینگ فوقالعاده برای این کلاس قیمت (بهتر از RTX 4060)
- رفع مشکلات و ناهنجاریهای عملکردی نسل اول کارتهای گرافیک Arc
- استفاده از کانکتور برق استاندارد ۸ پین
- پشتیبانی XeSS در بیش از ۱۵۰ بازی
- مدل Intel Limited Edition با طراحی خوب و نسبتا جمعوجور
معایب
- نیاز به زمان برای پیادهسازی ویژگیهای XeSS 2 و Xe Low Latency در بازیها
- مصرف برق کمی بیشتر از کارتهای گرافیک رقیب در این رنج قیمت (اما هنوز قابل قبول)
- عملکرد پایینتر از انتظار در بازیهای Call of Duty: Black Ops 6 و Black Myth: Wukong
به گزارش اپست به نقل از pcworld ، با ۱۲ گیگابایت حافظه، توانایی فوقالعاده در ردیابی پرتو، یک کانکتور برق ۸ پین و قابلیت اجرای بازیهای ۱۴۴۰p بدون افت شدید کیفیت، کارت گرافیک Arc B580 اینتل با قیمت ۲۴۹ دلار، همان کارت گرافیکی بودجهای است که گیمرها منتظر آن بودند. این گزینه فوقالعادهای برای گیمرهایی است که نمیخواهند بیش از ۴۰۰ دلار برای یک GPU هزینه کنند
کارت گرافیک Intel Arc B580 به قیمت ۲۴۹ دلار، همان چیزی است که آرزویش را داشتیم.
این عنوانی بود که برای پوشش اولیه کارتهای گرافیک مجزای نسل دوم اینتل استفاده کردم، زیرا حداقل روی کاغذ، این واقعیت دارد. انویدیا و AMD از زمان همهگیری کرونا، سیستم حافظه کارتهای گرافیک زیر ۳۵۰ دلار را محدود کردهاند و بهترین استفاده از آنها را به رزولوشن ۱۰۸۰p محدود کردهاند. در همین حال، گیمرها به طور فزایندهای در حال خرید مانیتورهای ۱۴۴۰p هستند (یک ارتقای بسیار ملموس و مقرون به صرفه). Intel Arc B580 با ۱۲ گیگابایت VRAM برای بازیهای ۱۴۴۰p عالی است و با قیمت ۲۴۹ دلار، از پیشنهادات سطح ابتدایی ۱۰۸۰p رقبای خود ارزانتر است.
حالا که یک هفته است که کارت گرافیک Intel Arc B580 را آزمایش و بازی کردهایم، میتوانم تأیید کنم: Intel Arc B580 با قیمت ۲۴۹ دلار واقعاً کارت گرافیکی است که از زمان همهگیری کرونا منتظر آن بودیم. این کارت گرافیک بینقص نیست – عملکرد آن در چند بازی برجسته نسبت به رقبا عقب است و امیدوار بودیم که نتایج کلی کمی بالاتر باشد – اما به طور کلی، این کارت گرافیک از Nvidia RTX 4060 و AMD Radeon RX 7600 با قیمت ۳۰۰ دلار پیشی میگیرد و این برتری در رزولوشن ۱۴۴۰p حتی بیشتر میشود.
کارت گرافیک Arc B580 واقعاً برای بازیهای ۱۴۴۰p ساخته شده است.
این یک کارت گرافیک عالی برای کسانی است که میخواهند بازیهای رایانهای مدرن را بدون فروختن آینده خود بازی کنند. برای تجزیه و تحلیل بازی به بازی و فتوشاپ به فتوشاپ آزمایشهای ما، ویدیوی بالا را تماشا کنید. در زیر، همان معیارها را ارائه خواهیم کرد، اما تمرکز بر روی پنج نکته کلیدی است که گیمرها باید قبل از خرید Intel Arc B580 بدانند. اگر میخواهید اطلاعات فنی دقیقتری در مورد اجزای داخلی GPU جدید Xe 2 Intel داشته باشید، پوشش اولیه اعلامیه Arc B580 را بررسی کنید.
قبل از اینکه به سراغ بنچمارکها برویم، بیایید به تفاوت اصلی Arc B580 اشاره کنیم: این واقعاً یک کارت گرافیک ۱۴۴۰p با قیمت ۲۵۰ دلار است، در دورهای که کارتهای گرافیک ۱۴۴۰p انویدیا و AMD معمولاً ۴۰۰ دلار یا بیشتر قیمت دارند، و زمانی که هزینه کمتر از این معمولاً شما را به بازیهای ۱۰۸۰p محدود میکند.
Intel Arc B580 یک نفس تازه دلپذیر در یک دهه ظالمانه برای گیمرهای پی سی با بودجه محدود است.

برای اجرای بازیهای ۱۴۴۰p دو چیز اصلی نیاز است: یک پردازنده گرافیکی با قدرت کافی برای پردازش همه آن پیکسلها (که Arc B580 به آن دست مییابد) و یک پیکربندی حافظه با ظرفیت VRAM خام و پهنای باند کافی برای انتقال آن پیکسلها.
کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4060 با قیمت ۳۰۰ دلار و AMD Radeon RX 7600 با قیمت ۲۷۰ دلار دارای بافر حافظه ۸ گیگابایتی هستند که حتی در برخی بازیها با رزولوشن ۱۰۸۰p نیز عملکرد را کاهش میدهند، همراه با بافر حافظه ۱۲۸ بیتی کوچک که پتانسیل بازی ۱۴۴۰p را نیز محدود میکند. بدتر از آن، روشن کردن ویژگیهای ردیابی پرتو یا تولید فریم، صرف نظر از رزولوشن، حافظه بیشتری را مصرف میکند. البته میتوانید برخی از بازیها را با این کارتهای گرافیک با رزولوشن ۱۴۴۰p بدون مشکل اجرا کنید، اما آنها از ابتدا برای اجرای با رزولوشن ۱۰۸۰p طراحی شدهاند.

از سوی دیگر، اینتل این GPU را برای اجرای بازیهای با رزولوشن بالای ۱۴۴۰p با قدرت طراحی کرده است. Arc B580 دارای ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6 است که توسط یک باس ۱۹۲ بیتی بسیار گستردهتر تغذیه میشود. سیستم حافظه بهبود یافته همچنین هنگام روشن کردن ردیابی پرتو یا فناوری مقیاسبندی XeSS اینتل کمک میکند.
همانطور که در معیارهای زیر مشاهده خواهید کرد، پیکربندی حافظه تقویتشده اینتل میتواند تفاوت زیادی در عملکرد برخی بازیها ایجاد کند. هنگام مرور اسلایدهای زیر، فقط به نرخ فریم متوسط نگاه نکنید – به حداقل زمان فریم نیز نگاه کنید، به خصوص در ۱۴۴۰p. اگر یک بازی از ظرفیت VRAM خارج شود، باید به حافظه سیستم بسیار کندتر شما برخورد کند، که میتواند باعث لکنت هنگام افت نرخ فریم در صحنههای آسیب دیده شود. این در حداقلهای زیر منعکس شده است.
۲معیارهای سنجش عملکرد اینتل آرک B580
ما کارتهای گرافیک بالا را در رزولوشنهای ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p تست کردهایم. ما برخی از نتایج Adobe Photoshop و Premiere را نیز در لیست گنجاندهایم، اما در اینجا بر عملکرد بازی تمرکز خواهیم کرد. خلاصه داستان؟ Arc B580 گیمپلی با کیفیت بالا و جذابی را در رزولوشنهای ۱۴۴۰p و ۱۰۸۰p ارائه میدهد و با رقبا برنده و بازنده میشود.
اگر به دنبال بازیهای کامپیوتری بدون هزینه زیاد هستید، Intel Arc B580 انتخابی بیدردسر است.
معیارهای داخلی پیشعرضهی اینتل (در زیر مشاهده کنید) ادعا میکرد که Arc B580 بهطور متوسط ۱۰ درصد سریعتر از Nvidia RTX 4060 در رزولوشن ۱۴۴۰p است. این قطعا قابل قبول است، بسته به بازیهای انتخابشده، اما نتایج در تستهای خودمان بسیار نزدیکتر بودند، که شامل عناوینی میشود که در نمونهبرداری اینتل وجود نداشتند و طیف وسیعی از انواع بازی و موتور را در نظر میگیرند.
در رزولوشن ۱۰۸۰p، Arc B580 و RTX 4060 در بنچمارکهای ما به یک اندازه بودند – با تعداد فریمهای رندر شده تقریباً یکسان در نه بازی مورد آزمایش. در رزولوشن ۱۴۴۰p، B580 به طور متوسط فقط ۰٫۶ درصد سریعتر بود (هرچند اغلب با حداقل زمان فریم بالاتر). اگر Black Myth: Wukong و Call of Duty: Black Ops 6 را حذف کنید (دو بازی که اینتل به ما گفتند “در انتهای پایین عناوین در مقابل ۴۰۶۰ برای ما هستند”)، این اختلاف به ۴ درصد در هر دو رزولوشن در مجموعه ما افزایش مییابد.
با این حال، با بررسی دقیقتر معیارهای عملکرد، متوجه میشوید که اینتل در بازیهایی مانند Cyberpunk 2077، F1 24 و Returnal برتری قابل توجهی نسبت به RTX 4060 دارد. در بازیهایی که این دو کارت گرافیک در رزولوشن ۱۰۸۰p تقریباً همتراز هستند، مانند Watch Dogs Legion، Senua’s Saga: Hellblade 2 و Rainbow Six Siege (حالت DX11)، اینتل در رزولوشن ۱۴۴۰p به دلیل پیکربندی حافظه قویتر خود پیشی میگیرد.
خلاصه داستان چیه؟ انتظار داشته باشید که Intel Arc B580 تقریباً عملکردی مشابه RTX 4060 داشته باشد و از آن راضی باشید. با این حال، برخی از بازیها به معماری اینتل بسیار واکنش مثبت نشان میدهند و بسیار فراتر از ۴۰۶۰ عمل میکنند – و اگر قصد دارید با رزولوشن ۱۴۴۰p بازی کنید، Arc B580 برتری واضحی دارد.
توجه داشته باشید که GPUهای Arc اینتل برای عملکرد بهینه به یک CPU و مادربرد با قابلیت PCIe Resizable BAR نیاز دارند. هر رایانه شخصی از این دهه باید از این فناوری پشتیبانی کند، اما اگر میخواهید آن را در یک رایانه قدیمیتر (مثلاً با GTX 1060 در داخل) قرار دهید، انتظار داشته باشید که نرخ فریم پایینتر از آنچه در اینجا نشان داده شده است را ببینید.
۳٫ چگونه عمل می کنند؟
کارتهای گرافیک سری A Arc اینتل در ابتدا با مشکلاتی مانند باگها و عملکرد ضعیف روبرو بودند، همانطور که از یک تازه وارد در زمینه بازیهای رایانه شخصی انتظار میرود. از زمان عرضه این کارتها در اواخر سال ۲۰۲۲، اینتل با سرعت زیادی بهروزرسانیهای عمده درایور را منتشر کرد و عملکرد DirectX 9 و DX11 را که در ابتدا عقب مانده بود، به سطح قابل قبولی رساند و تجربه کلی Arc را از یک سواری پر از باگ به یک تجربه عمدتاً روان و پایدار تبدیل کرد. اما درایورهای نسل بعدی Arc B580 چگونه عمل میکنند؟
بسیار بسیار خوب. ما هیچ شکایت قابل توجهی از جلسه تست خود نداریم. این یک پیشرفت بزرگ نسبت به سری A Arc است که من بررسی خود را با لیستی دقیق از باگهای غیرقابل تحمل که با آنها مواجه شده بودم، آغاز کردم.
اینتل کار عظیمی در اینجا انجام داده است و مهندسان نرمافزار آن سزاوار تشویق هستند. با این حال، تجربه کاملاً بینقص نبود، اگرچه هیچ یک از این ایرادات از لذت کلی ما از کارت کم نمیکرد.
همانطور که در بالا ذکر شد، عملکرد در Wukong و آخرین نسخه Call of Duty به طور قابل توجهی کندتر از رقبا بود (اما هنوز هم قوی بود). ما همچنین با مشکل کرش در Star Wars Outlaws مواجه شدیم، اما این مشکل قبل از انتشار برطرف شد. بازی جدید Indiana Jones نیز از عملکرد ضعیفی رنج میبرد، اما هیچ درایور مخصوص بازی برای آن قبل از انتشار در دسترس تستکنندگان نبود، بنابراین این یک مورد خاص است.
به غیر از چند مشکل جزئی، با هیچ مشکلی مواجه نشد، از جمله با نرم افزار گرافیکی جدید Intel که جایگزین پنل کنترل Arc نسل گذشته شده است. در اینجا یادداشتهای تجربی او آمده است:
“به غیر از بازیهای موجود در مجموعه تست، من همچنین کمی Baldur’s Gate 3، Silent Hill 2 Remake و Stalker 2 را بازی کردم که تنظیمات آنها را طوری تنظیم کردم که اگر مالک این GPU بودم، تنظیم میکردم. من تجربه راحتی (برای خودم) در رزولوشن ۱۴۴۰p، تنظیمات بالا و XeSS در حالت کیفیت پیدا کردم. بنابراین حتی در برخی از جدیدترین بازیها، این کارت گرافیک ۱۴۴۰p جامد به نظر میرسید اگر شما با کمی آپاسکیلینگ مشکلی نداشته باشید. من کنجکاو هستم تا تجربیات دیگران را بشنوم تا ببینم آیا جایی کم میآورد یا خیر، اما تا زمانی که یک گیمر روز اول نباشید، مشکلی برای توصیه این کارت به یک کاربر معمولی ندارم.
به عنوان کسی که بازیهای بسیار پیشرفته (دسکتاپهای رده بالا و دستی) انجام میدهد، من واقعاً از عملکرد این کارت ۲۵۰ دلاری، به ویژه در ردیابی پرتو، شگفتزده شدم.”
۴٫تراشههای Ray Tracing اینتل آرک B580 فوقالعاده هستند
هاردوير ردیابی پرتو نسل دوم اینتل، که جنبههای فنی کلیدی را نسبت به کارتهای Arc اولیه بین ۱.۵ تا ۲ برابر بهبود بخشیده است، کاملاً عالی است. ردیابی پرتو از قبل یک نقطه قوت برای Arc نسل اول بود و پیشرفتهای ردیابی پرتو در معماری Xe 2، GPU اینتل را کاملاً جلوتر از ردیابی پرتو پر زرق و برق انویدیا در Cyberpunk و Returnal قرار میدهد. با ردیابی پرتو در حالت بالا، اوضاع در Watch Dogs Legion نزدیکتر شد، اما پیکربندی حافظه B580 به آن کمک کرد تا در رزولوشن ۱۴۴۰p، ۷.۵ درصد پیشی بگیرد.
AMD در ارتقای عملکرد ردیابی پرتو در کارتهای گرافیک Radeon خود با مشکل مواجه بوده است، اما این قبلاً یک نقطه قوت برای اینتل است.
۵٫نسل دوم XeSS و Xe با تأخیر کم: خوش آمدید، اما هنوز آماده نیستند

در کنار Arc B580، اینتل همچنین دو ویژگی جدید تقویتکننده عملکرد را معرفی کرده است که برای رقابت با DLSS 3 Nvidia طراحی شدهاند: XeSS 2 Frame Generation و Xe Low Latency (XeLL).
این فناوریها با هم کار میکنند و فریمهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را بین فریمهای “واقعی” قرار میدهند تا روان بودن بصری را بهبود بخشند، سپس از XeLL برای کاهش تأخیر ناشی از این فریمهای هوش مصنوعی استفاده میکنند. این دقیقاً همان روشی است که DLSS 3 و Nvidia Reflex به طور کلی با هم تعامل دارند، اما با یک پیچیدگی کلیدی: این کار از طریق مدلهای هوش مصنوعی بر روی افزونههای XMX هستههای Xe 2 انجام میشود. DLSS 3 Nvidia نیاز به سختافزار شتابدهنده جریان نوری اختصاصی دارد، به همین دلیل است که به کارتهای گرافیک سری RTX 40 محدود شده است. در همین حال، اینتل انتظار دارد XeSS 2 روی کارتهای قدیمیتر سری Arc A و حتی GPUهای سری B “Battlemage” تعبیهشده در لپتاپهای Lunar Lake اینتل به خوبی کار کند.
این موضوع بسیار هیجانانگیز است و با توجه به سرعت پذیرش XeSS Super Resolution اینتل (که در حال حاضر در بیش از ۱۵۰ بازی وجود دارد)، امیدوارم که به سرعت در بازیها ظاهر شود. اما در ۱۳ دسامبر، روز عرضه، تنها F1 24 انتظار میرود با XeSS 2 عرضه شود – و یک اشکال در درایور بررسی پیشعرضه دوم به طور تصادفی این قابلیت را حذف کرد و ما را از آزمایش آن در زمان این بررسی بازداشت.
خوشبختانه، ویژگی XeSS Super Resolution در آن ۱۵۰ بازی با Arc B580 به خوبی کار میکند و آماده است تا با کاهش کمی یا بدون کاهش کیفیت بصری، نرخ فریم بالاتری را ارائه دهد. فکر نمیکنم فناوریهای مقیاسدهی مانند DLSS، XeSS و FSR AMD در رزولوشن ۱۰۸۰p خوب به نظر برسند – کاهش تعداد پیکسلها بر کیفیت بصری نهایی تأثیر میگذارد. اما پذیرش گستردهتر XeSS SR هنگام بازی در ۱۴۴۰p مفید خواهد بود و عملکرد را حتی بالاتر میبرد و میتواند به بازیهای فشرده که زیر ۶۰ فریم در ثانیه هستند، صرف نظر از رزولوشن، قابل بازیتر کند. این امر به ویژه زمانی مفید است که ردیابی پرتو را روشن کنید، که میتواند به طور مطلق بر نرخ فریم تأثیر بگذارد.
آیا باید Intel Arc B580 را خریداری کنید؟
اگر به دنبال یک کارت گرافیک جدید و همه کاره با قیمت زیر ۳۵۰ دلار هستید، قویاً توصیه میکنم به GPU جدید Intel نگاهی طولانی و دقیق بیندازید.

اگر به دنبال بازی کردن بدون خرج کردن هزینههای زیاد هستید، Intel Arc B580 انتخابی هوشمندانه است. این کارت گرافیک به خوبی از بازیهای ۱۴۴۰p پشتیبانی میکند، بر خلاف رقبا، و ۱۲ گیگابایت حافظه آن به این معنی است که شما نیازی به کاهش تنظیمات گرافیکی در بازیهای پیشرفته در رزولوشن ۱۰۸۰p نخواهید داشت – چیزی که GeForce RTX 4060 و Radeon 7600 با ۸ گیگابایت حافظه نمیتوانند انجام دهند. این کارت از یک کانکتور برق استاندارد ۸ پین استفاده میکند، میتواند در بازیهایی که از XeSS پشتیبانی میکنند حتی سریعتر اجرا شود، و در دورانی که کارتهای گرافیک اغلب ابعاد غولپیکری دارند، اندازه معقولی دارد. شاید مهمتر از همه، باگها و مشکلات عملکردی فراوانی که کارتهای گرافیک نسل اول Arc را آزار میدادند، اکنون برطرف شدهاند.
انتخاب Arc B580 به معنای چشمپوشی از DLSS پرطرفدار Nvidia و قابلیتهای ایجاد محتوا است، اما این ویژگیها نیستند که بسیاری از گیمرها در یک کارت گرافیک سطح پایه به دنبال آنها هستند. به نظر من، توانایی بازی در رزولوشن ۱۴۴۰p و ۱۲ گیگابایت حافظه VRAM بیش از حد جبران این قربانیها را میکنند. حتی اگر Nvidia و AMD قیمتهای خود را برای رقابت با B580 کاهش دهند، مزیت حافظه Intel همچنان به آن برتری خواهد داد – حداقل تا زمانی که این رقبا نسل بعدی کارتهای گرافیک میانرده خود را در اواخر سال آینده عرضه کنند.
در حالی که امیدوار بودم کارت Intel در مقایسه با RTX 4060 کمی سریعتر باشد، آنچه در مقدمه گفتم درست است: Intel Arc B580 با قیمت ۲۴۹ دلار کارت گرافیکی است که از زمان همهگیری کرونا منتظر آن بودیم. ما از دهه گذشته چنین کارت گرافیکی ارزندهای با قیمت ۲۵۰ دلار ندیدهایم – برای پیدا کردن یک کارت گرافیک ارزان قیمت با چنین ارزش پیشنهادی قوی باید به دوران طلایی GTX 1060 و Radeon RX 480 بازگردیم.